학술논문

패션 일러스트레이션을 활용한 주얼리 매장의 VMD에 관한 연구 : 가상 브랜드 [Xin]을 중심으로 / A Study on VMD of jewelry store applying fashion illustration : focused on imaginary brand [Xin]
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
패션 일러스트레이션
주얼리 매장
가상 브랜드
Xin
Language
Korean
Abstract
In contemporary industrial society, for attracting the consumers, the competition among all enterprises in fashion industry becomes more intense. In order to convey the different visual image from other companies with innovative ideas, there is a need to study VMD.Nowadays, the consumers are not only interested in the functionality of displayed products but the consumer space which providing a pleasant way of life. That is, stores are not just the place to reflect culture and information, but a variety of 0value-added concept at the same time. Display space is the image-centric sales environment which can promote consumer desires. VMD conveys information of the consistent image and the direct sale is the most effective sentimental stimulation strategy.This study has its purpose on emphasizing the importance of VMD for jewelry store, and using fashion illustration as the tool to maximize visual image and trying to improve that VMD is the suitable way to provide the visual pleasure and stimulate consumption desire to the consumers.This study is a VMD example for the hypothetical jewelry brand "xin". Using paper as the materials and taking the performance of three-dimensional techniques of fashion illustration as the means and trying to prove the display effect will be increased with it. Simultaneously, this study, whose duty is promoting sales of jewelry stores, stresses the importance of VMD and aims to maximize the visual image of the fashion illustration.This paper is divided into three parts. Firstly, reviewing the background information of VMD and fashion illustration secondly, analyzing the use of fashion illustration of the VMD case; thirdly, setting the imaginary brand, using the fashion illustration flexibly and displaying the jewelry store based on the above two points. The VMD display uses the figure of human body and black paper for the performance of three-dimensional papier colle, which is one of the tridimensional methods of the fashion illustration.Through collecting materials such as domestic papers, single-article pamphlets and proceedings, the idea of using the fashion illustration is established. To research the VMD cases of fashion illustration, the photograph materials originated from the domestic stores, foreign books and internet.Some conclusions as follows:In the first place, comparably, using the fashion illustration in the jewelry stores can convey the information of visual difference and acquire the consumers’ attention as well.The second, with the conclusion of the awareness of consumer to the brand, it is helpful to improvethe own visual effects by using fashion illustration and prove the unlimited potential of fashion illustration of VMD on the supposed jewelry brand “Xin”.Thirdly, using three-dimensional techniques of fashion illustration of the performance of the window display as a means to prove variety of value of paper use, mainly on the plane artistic media, and use a variety of fashion illustration.The research of differentiation of VMD display programs andcontinuous display of VMD can achieve more high-diversity of fashion illustration and acquire more consumers-attractive VMD program.
현대사회에서의 패션시장은 소비자의 관심을 끌기위한 각 업체 간의 경쟁이 심화되면서 창의적인 컨셉으로 타 회사와의 차별화된 시각적 이미지 전달을 위한 VMD 연구가 필요하게 되었다. 오늘날 소비자들이 쇼핑을 하는데 있어서 매장 연출의 궁극적인 목표는 상품 자체를 진열하기 위한 공간으로써의 기능뿐만 아니라 소비의 즐거움과 라이프스타일을 제안하는 공간, 즉 문화 및 정보를 제공하는 장소로서 쇼핑뿐만 아니라 다양한 부가기능을 동시에 추구하는 개념으로 요구되고 있다. 단순한 공간구성이 아닌 이미지 중심의 판매환경이 소비자의 구매 욕구를 자극하므로 통일된 이미지로 메시지를 전달하는 VMD는 직접적인 판매행위로 연결되는 가장 효과적인 감성자극의 전략이 된다.따라서 본 연구에서는 시각적 이미지 소구효과와 감성 이미지 전달을 위한 수단으로 패션 일러스트레이션을 활용하여 소비자들에게 시각적인 즐거움을 줄 뿐만 아니라 소비자의 심리를 공략한 VMD를 개발하여 구매를 유발시키는 공간으로 연출하고자 한다.본 연구는 가상 주얼리 브랜드 [XIN]매장의 VMD를 위해 종이를 이용한 입체적 표현 기법의 패션 일러스트레이션을 활용하여 그 효과를 높이고자 하였다. 아울러 주얼리 매장의 판매를 촉진하는 역할로서 VMD의 중요성을 강조하고 패션 일러스트레이션을 시각적 이미지로 극대화 하는데 그 목적이 있다.본 연구의 내용은 다음과 같다.첫째, VMD와 패션 일러스트레이션의 이론적 배경에 대하여 알아보았다.둘째, 패션 일러스트레이션이 활용된 VMD사례를 분석하였다.셋째, 이를 바탕으로 가상 브랜드 설정과 패션 일러스트레이션을 활용한 주얼리 매장의 VMD에 관한 연출을 전개하였다. VMD연출은 인체의 실루엣을 블랙컬러의 종이를 이용하여 입체적으로 표현한 빠삐에 꼴레(papier colle) 기법을 이용하였다.이론적 고찰을 위하여 국내 학위논문, 단행본, 학회지 논문을 통하여 자료를 수집하였고 이를 토대로 패션 일러스트레이션을 활용한 VMD컨셉을 설정하였다. 사진자료는 국내 로드샵, 백화점과 중국 로드샵, 백화점을 직접 방문하여 조사하였으며 중국을 제외한 해외사례의 경우 국외서적을 중심으로 자료를 발췌하였다.연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.첫째, 주얼리 매장의 VMD에 패션 일러스트레이션을 활용하여 보다 시각적으로 차별화된 메시지를 전달할 수 있었으며, 소비자들에게 주목을 받을 수 있는 가능성이 있는 기법임을 알 수 있었다.둘째, 소비자들이 브랜드 이미지를 인지함에 있어서 패션 일러스트레이션의 활용으로 인하여 이미지 자체가 하나의 시각적 메시지로 각인되는 효과가 있음을 알 수 있었다. 그리하여 VMD연출에 있어서 패션 일러스트레이션의 활용이 무한한 발전가능성이 있음을 가상 주얼리 브랜드 ‘XIN'의 패션 일러스트레이션 제작을 통하여 알 수 있었다.셋째, 종이를 이용하여 입체적으로 표현한 패션 일러스트레이션 기법을 이용한 쇼윈도 연출로 인하여 평면적인 예술적 매체로 주로 사용되었던 종이의 다양한 활용성과 패션 일러스트레이션 작품의 다양한 활용가치를 알 수 있었다.패션 일러스트레이션을 이용한 VMD연출은 더욱 다양한 소재와 기법, 그리고 표현영역을 개발하여 예술성과 그 활용가치가 무한하다고 볼 수 있다. 따라서 차별화된 VMD의 연출방안 연구가 지속적으로 이루어진다면 VMD연출에 있어서 패션 일러스트레이션의 활용의 다양성이 더 높아지고 소비자들의 주목을 받을 수 있는 효과적인 VMD방안으로 활용되어질 수 있을 것이다.