학술논문

심벌마크 디자인에 대한 사용자 평가분석에 관한 연구 : 중국의 IT 관련업체와 대학교 심벌마크를 중심으로 / A Study on Evaluation and Analysis of Symbol Mark Design to the Users : Focus on the Symbol Mark of Information Technology Industry and Universities in China
Document Type
Dissertation/ Thesis
Author
Source
Subject
이미지 심벌마크
심벌마크
심벌마크 디자인
사용자 평가
Language
Korean
Abstract
CI는 기업과 해당 회사의 전체적인 이미지를 상징하고 표현하는 대표적 이미지 형태이다. 그중에서 심벌마크 디자인은 CI의 대표적 이미지 형태이다. 사용자가 심벌마크 디자인에 대한 감지는 어떤 차이가 있는지, 표시는 시각 전달 과정에서 전달효과가 완벽한지, 심벌마크 디자인에 대한 상용자의 평가를 어떻게 과학적으로 조사 및 분석할 수 있는지 등 문제를 알게 되면 심벌마크 디자인의 개선 및 발전에 대한 큰 도움이 될 수 있을 것이라고 생각한다.본 연구는IT기업을 통한 세부요소분석과 수량화분석을 통해 얻기 힘든 형용사별 상관관계분석을 위해 대학 심벌마크 대상으로 조사 및 분석을 실시하였다.정보과학기술산업은 현재 전세계에서 최대의 산업으로 등장하였으며, 그에 따른 기업의 심벌마크는 한 기업의 상징으로서 그에따른 중요성은 과거보다 더 강화되었다. 본 연구는 중국 IT기업의 표시를 조사 대상으로 선정하고 151개 업체 표시를 수집하여 감성 공학 추정법, 다차원 측정법, 요인분석, 기군분석등 다변량 분석 기구를 활용하여 일련 대표적인 샘플 및 감성 어휘를 추출하여 식별 인상, 디자인 품질, 상징의의등 3개 평가 요인을 적용하여 샘플 및 형용사 어휘의 종합적인 평가를 실시하였다.또한 글로벌 시대에서 대학교들이 학교 이미지를 더욱 중시해야 하는 바람에 대학의 심벌마크는 한 학교의 상징으로서 가장 중요한 역할을 담당하고 있다. 본 연구에서 중국 대학교의 심벌마크를 연구대상으로 100개 학교의 심벌마크를 선정하여 외관 디자인과 소비자 감성을 통한 요인분석 및 군집분석을 실시하여 수량화분석을 통해 얻을 수 없는 소비자 감성 상관관계를 연구하였다.따라서 수량화 분석을 통한 심벌마크의 세부 요소분석과 실증분석을 통한 요인분석 및 군집분석을 통해 심벌마크 제작과 관련한 관계자들에게 심벌마크 제작과 관련한 기본적 지침을 제공하고자 한다.
CI may promote users’ overall impression of its brand, company or organization and be represented by symbol mark design. Do the users always have a positive or different sensation of the same symbol mark design? Can the symbol mark communicate perfectly with the users during the visual transmitting process? How to scientifically investigate and analyze the users’ evaluation of symbol mark design? The users’evaluation plays a very important role in improvement of symbol mark design and mark image. So my thesis is relative to this research. From multiple and objective perspectives, this thesis focuses on two different industries for research?IT industry and education industry. It is difficult to obtain some adjectives by the analysis of the investigation of IT industry, which are critical for the relative relation analysis. But in order to gain the proper adjectives, the university symbol marks are selected for the investigation and analysis. Currently, information and technology industry is the biggest industry in the world. As the symbol of an enterprise, symbol mark represents the promotion of enterprise image. In recent years, China enjoyed a rapid development of information and technology industry, so Chinese information and technology industry is the first object of investigation and analysis. Collecting one hundred and fifty onesymbol marks in IT industry, this research extracted a string of typical samples and kansei words and phrases by using Kansei Engineering which is a deductive method and some multivariable analysis tools such as Multidimentional Scaling, Factor Analysis, Cluster Analysisand so on. And then, the evaluation pattern of Kansei image is established by making use of the corresponding relation between words analysis and shape design by Quantitative Theory Type Imethods. Apart from these, the symbol mark sample is comprehensively evaluated by using three evaluation factors including impression recognizing, design quality and symbolized meaning. After that, a good shape design method which can gain high evaluation is selected through Quantitative Theory Type I analysis. Under the circumstancethat current education is internationalized, the universities in every country should improve their exterior images and found their own characteristics and styles during future development for winning the future competitions and challenges. Serving as the absolutely representative symbol in universities recognition system, the symbol marks represent the images and the unique styles of the universities to the external and internally strengthen the unity of teachers and students. This research chooses the symbol marks of universities in China as the second investigated object. Totally one hundred universities symbol marks are collected. Firstly, the research analyzes the symbol marks’ shape design and philosophy for creation. Then, it further analyzes the understanding of the people accepted the test with different background on symbol marks images, selecting the representative symbol marks. In view of 8 representative marks of 8 universities, the research knows the understanding of the people accepted the test with different background on symbol marks images of Chinese universities by using methods of authentic proof analysis. This research analyzes detail factors of the symbol marks and authentic proofs through method of quantitative analysis. It also provides the basic reference of mark design and evaluation for the designers and other reference people through factor analysis and cluster analysis.