학술논문

전기 렌터카 이용 만족도가 전기차 구매에 미치는 영향
Effect of Satisfaction with the EV Rent-a-car on the Purchase of the EV
Document Type
Article
Source
한국ITS학회 논문지, 21(1), 99, pp.193-208 Feb, 2022
Subject
전자/정보통신공학
Language
한국어
ISSN
2384-1729
1738-0774
Abstract
The purpose of this study is to verify how the EV rent-a-car satisfaction affect the purchase intention of the EV. As a result of the study, Gender, Age, Quietness & Ride comfort, Charging infrastructure had a significant correlation with the EV rent-a car satisfaction level. and It is confirmed that the factors of Age, Quietness & Ride comfort, Charging infrastructure affect the EV purchase intention of the EV through the EV rent-a-car satisfaction level. The differentiation of the study is that it was analyzed through empirical research, focusing on the EV rent-a-cars as a major means of spreading the EV. also the analysis target was limited to first-time the EV’s Users through the EV rent-a-car.
본 연구는 전기차를 렌트한 이용자의 만족도가 전기차 구매에 어떠한 영향을 미치는지에대한 검증을 목적으로 한다. 연구 결과, 전기 렌터카 이용 후 만족도와 유의미한 상관관계를가지는 요인으로 성별, 연령, 정숙성 및 승차감, 충전 인프라가 확인되었으며, 연령, 정숙성 및승차감, 충전 인프라 요인은 전기 렌터카 이용 후 만족도를 통해 전기차 구매 관심 및 의도에영향력을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 연구의 차별성은 전기차 체험을 통한 전기차 보급견인의 주요 수단으로서 전기 렌터카에 초점을 맞추어 실증연구를 통해 분석했다는 측면과 전기 렌터카를 통해 전기차를 처음 경험한 이용자들을 분석 대상으로 한정했다는 측면을 들 수있다.