학술논문

비대면 시대의 K대학 원격수업 인식 및 만족도 조사 연구
A Study on the Perception and the Satisfaction of Online Classes at K University in the Non-face-to-face Era
Document Type
Article
Author
Source
인문사회 21, 12(2), 45, pp.1399-1414 Apr, 2021
Subject
기타사회과학
Language
한국어
ISSN
2951-049X
Abstract
The purpose of this study is to examine the perception and the satisfaction of non-face-to-face online classes due to Covid-19. The survey was administered to 1,614 students from K University in Gyeongnam Province. Frequency analysis, one-way ANOVA, and stepwise regression analyses were conducted using the SPSS 25.0 program. The results of this study are as follows: 1) Students participated in the classes relatively actively, and the class satisfaction was above average. 2) As for the class perception factors, the speed of class progress and the sincere, enthusiastic class management were found to have positively influenced the students. 3) The class methods preferred were video content only classes without instructor faces. The advantage of the class is to rewatch class videos; students had difficulty concentrating on the classes, and the quality of the videos requires improvement. This study is significant in that it can serve as a basic data set for increasing the student satisfaction and improving online classes.
본 연구는 코로나19 상황에서 실시된 대학생의 원격수업 인식 및 만족도, 만족도에 영향을 미치는 수업 인식 요인, 원격수업 운영 전반에 관한 인식을 살펴보는 데 목적이 있다. 이를 위해 경상남도 K대학교의 원격수업에 참여한 학생 1,614명을 대상으로 온라인 설문을 실시하였고 SPSS 25.0을 활용하여 일원변량분석, 단계적 회귀분석, 빈도분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자들은 원격수업에 비교적 적극적으로 참여하였고 원격수업 만족도는 보통 이상으로 나타났다. 둘째, 원격수업 만족도에 영향을 미치는 수업 인식 요인은 수업 진행 속도, 교수의 열정적이고 성실한 수업 운영 등으로 나타났다. 셋째, 학습자의 선호 원격수업 방법은 교수자 얼굴이 포함 안 된 동영상 콘텐츠 수업, 원격수업의 장점은 반복 수강 가능, 단점은 수업 집중 어려움, 개선점은 강의 영상 질 개선으로 나타났다. 본 연구는 원격수업 만족도 향상 및 개선 방향의 기초자료로 활용할 수 있음에 의의가 있다.