학술논문

초등음악교사의 블렌디드 러닝(blended learning) 인식과 실행에 관한 사례 연구
A multiple case study of elementary music teachers’ recognition and implementation of blended learning
Document Type
Article
Author
Source
음악교육공학, 0(46), pp.153-168 Jan, 2021
Subject
음악학
Language
한국어
ISSN
2671-650X
1598-8252
Abstract
The purpose of this study was to examine elementary music teachers’ recognition and implementation of blended learning. Using a multiple case study method, I observed four elementary music teachers in different schools. The four teachers had an average of 5.75 years of teaching experience, and more than three semesters of teaching experience using blended learning. I conducted 3 class observations and two in-depth interviews for each participant. All observation field notes and interview transcripts were analyzed using NVivo. From the data analysis, I found the following: the participant teachers employed the station-rotation model of blended learning; and the teachers acknowledged educational effects of blended learning. They, however, shared concerns about motivational factors about new technology and limitations of teacher training programs. These results suggest that continuous efforts are needed to enhance elementary music teachers’ professional development.
본 연구는 다중사례 연구를 통하여 초등음악교사의 블렌디드 러닝(blended learning, 혼합형 학습)에 관한 인식과 실행, 그 과정에 있어 영향을 미치는 장애 요인들을 파악하고자 실시되었다. 본 연구에 참여한 4명의 초등학교 음악교사들은 평균 5.75년의 교수경험이 있으며 교사들 모두 3학기 이상 블렌디드 러닝을 활용한 수업 진행 경험이 있었다. 참여교사 당 3차시 수업 관찰과 녹화, 2차례의 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 모든 수업관찰 자료와 전사한 면담자료는 NVivo를 이용하여 분석하였고 자료 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 연구에 참여한 4명의 교사들은 블렌디드 러닝의 4가지 모델 중 스테이션 순환 모델(station-rotation model)을 사용하고 있었다. 교사들은 블렌디드 러닝의 긍정적인 교육 효과로서 학생들의 학습동기 생성 및 발전, 음악적 지식 향상, 학생 주도의 참여 중심 학습 등을 인지하고 있었다. 그럼에도 불구하고 교사들은 새로운 테크놀로지에 대한 동기적인 요인과 교사 연수의 한계를 혼합형 교수학습에 영향을 미치는 장애 요인으로 꼽았다. 이러한 결과는 블렌디드 러닝이 현장에서 보다 활성화되기 위해서는 교사의 전문성 신장을 위한 지속적인 노력이 필요함을 시사한다.