학술논문

한국 언론․방송 시장의 과점화 현상에 대한 연구
Study on Phenomenon of the Korean Media and Broadcasting Market Oligopolies
Document Type
Article
Author
Source
한국거버넌스학회보, 20(2), pp.73-95 Aug, 2013
Subject
행정학
Language
한국어
ISSN
1738-1274
Abstract
The purpose of this paper is to analyze a phenomenon of the Korean media and broadcasting market oligopolies after allowing the combination of newspaper and broadcasting based on analysis with regard to not only the major corporate governance and management but general service channels. The political economic perspective over the media focuses on analyzing the ownership concentration as well as the newspaper and broadcasting oligopolies phenomenon. At the same time, the conservative newspapers that occupy on the Korean newspaper market for the most part the major shareholders of which have a strong influence, and the main enterprises go forward already for the horizontal integration. On the other hand, the general service channels, which founded in a history of more than one year and six months and deals the programs with news and current events mostly, show the excessive partiality and propaganda on broadcasting contents. These all are expected to have an negative effect on forming healthy public opinion. Therefore, it is required to make various efforts for acquiring public concern on the media.
본 논문은 주요 기업들의 지배구조와 종합편성채널에 대한 분석을 바탕으로 신문․방송의 겸영 허용 이후 한국 언론·방송 시장의 과점화 현상에 대한 분석에 목적을 두고있다. 미디어에 대한 정치경제학적 관점은 소유 집중, 미디어 시장과 여론의 과점화현상을 분석하는 데 초점을 맞추고 있다. 동시에 한국 신문시장의 대부분을 장악하고있는 보수성향의 신문사들에서 대주주인 개인들의 영향력이 높으며, 주요 기업들은 이미수평적 통합을 시행해 나가고 있다. 한편 개국 1년 6개월을 넘어서고 있는 종합편성채널들의 시사 및 보도 프로그램들은 도를 넘은 방송 내용의 편파성과 선정성으로 인해 건전한여론시장 형성에 부정적인 영향을 끼칠 것으로 예상된다. 따라서 미디어 공공성 확보를위한 다양한 노력들이 요구된다.