학술논문

음악교사의 다문화 교육태도 및 다문화 교수효능감
Music Teachers' Multicultural Attitudes and Multicultural Efficacy
Document Type
Article
Author
Source
미래음악교육연구, 4(2), pp.1-21 Aug, 2019
Subject
음악학
Language
한국어
ISSN
2671-8057
2508-4402
Abstract
The purpose of this study is to analyze music teachers’ multicultural attitudes and multicultural efficacy, and suggests implications for multicultural teacher education in the subject of music. A nationwide survey was conducted with a total of 289 elementary and secondary school music teachers in Korea. The results were as follows. First, the music teachers’ multicultural attitudes were generally positive; they generally had positive attitudes toward cultural diversity in the classroom, and recognized the importance of multicultural education in general and in teacher education. However, the teachers reported that they felt burdened by the practical and specific aspects of teachers’ tasks that occur in a multicultural school environment. Second, the music teachers’ multicultural efficacy was higher than average; while teaching efficacy was relatively high in terms of promoting relationships and interactions. However, their efficacy was relatively low regarding dealing with and solving problems related to cultural diversity. Third, according to the variables, the teachers’ multicultural attitudes showed statistically significant difference only according to school level. However, multicultural efficacy showed significant differences for all variables except gender. Fourth, there was statistically significant relationship between teachers’ multicultural attitudes and multicultural efficacy. The implications for music teacher education are as follows. First, greater administrative and financial support is necessary for music teachers to develop their positive multicultural attitudes and efficacy concerning competency in undertaking multicultural tasks. Second, music teacher education programs focused on developing critical thinking and problem-solving skills for multicultural education are required.
본 논문의 목적은 초・중등학교 음악교사들이 인식하는 다문화 교육태도와 다문화 교수효능감 실태를 분석하여 음악교과 다문화 교사교육에 대한 시사점을 논의하는데 있다. 전국 초・중등학교 음악교과 담당교사 289명을 대상으로 다문화 교육태도, 다문화 교수효능감, 배경 변인에 따른 다문화 교육태도 및 교수효능감의 차이, 다문화 교육태도와 다문화 교수효능감 간의 관계를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 문화적 다양성, 다문화 교육의 중요성, 교사교육의 필요성 등 음악교사들의 다문화 교육태도는 전반적으로 긍정적이었다. 둘째, 음악교사들의 다문화 교수효능감은 전반적으로 보통 이상의 수준으로 나타났다. 셋째, 배경 변인에 따른 다문화 교육태도는 학교급만 유의한 차이를 보였으며, 다문화 교수효능감은 성별을 제외한 모든 변인에서 유의한 차이를 보였다. 넷째, 음악교사들의 다문화 교육태도와 다문화 교수효능감 간에는 유의미한 상관관계가 있었다. 음악교사들의 다문화교육에 대한 긍정적 인식을 실제 업무 역량으로 연계시킬 수 있는 행・재정적 지원, 다문화 관련 문제에 대한 비판적 사고력 및 문제해결력을 계발할 수 있는 교사교육 프로그램 운영에 관한 시사점을 도출하였다.