학술논문

비상장기업의 코스닥시장 상장방법 선택: IPO와 SPAC 비교
A Study on the KOSDAQ Listing Methodology of Unlisted Companies: Comparison Between IPO and SPAC
Document Type
Article
Source
중소기업연구, 41(2), 115, pp.51-78 Jun, 2019
Subject
경영학
Language
한국어
ISSN
1226-6345
Abstract
The purpose of this study is to classify unlisted companies' entering method into stock market and to find out a advantageous choice between IPO and SPAC. The research samples are two types(79 IPO companies and 46 SPAC companies) of 125 companies. Which were being listed in the KOSDAQ market from 2010 to 2017. The analysis results are as follows. At first, after analyzing the impact of well known variables such as asset size, company history and number of employees to select listing methods. I found that the variables of asset size and company history have a significant negative (-) effect on the SPAC variable. Secondly, the debt ratio variable has a significant positive (+) effect on the SPAC variable. Third, it was found that the ratio of profitability variables, such as operating income to sales have a systematically positive (+) effect on the SPAC variable. Fourth, I analyzed the impact of the largest stockholder in unlisted companies on the selection of listing methods. I found that the largest stockholder are systematically having a positive (+) effect on SPAC. The result means that unlisted companies that chose SPAC have the larger shareholder shares that are relatively higher than the unlisted companies that chose IPO.
본 연구는 비상장기업이 코스닥시장에 IPO로 상장한 기업, SPAC과 합병을 통해 상장한 기업 등으로 양분하고 상장 지위 획득에 효과적인 방법 선택 유형을 발견하기 위하여 패널로짓회귀분석 하였다. 연구표본은 2010년 3월부터 2017년 12월 말까지 8년 사이 코스닥시장에 IPO로 상장한 기업 79개, SPAC과 합병을 통해 상장한 기업 46개 등 양 유형의 125개 기업이다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 비상장기업의 자산규모가 작을수록, 비상장기업의 업력이 짧을수록 SPAC을 선택하고 있음을 발견하였다. 둘째, 비상장기업의 부채비율이 높을수록, 비상장기업의 매출액영업이익률이 낮을수록, 매출액증가율이 낮을수록 SPAC을 선택하고 있음을 발견하였다. 셋째, 비상장기업의 최대주주지분율이 높을수록 SPAC을 선택하고 있음을 발견하였다. 넷째, 비상장기업의 R&D집약도가 낮을수록 SPAC을 선택하고 있음을 발견하였다.