학술논문

수준별 영어 이동수업에서 고등학생들의 영어 성취도, 흥미도, 자신감의 변화
High School Students’ Changes in English Achievement, Interest, and Self-Confidence in Level-Differentiated English Classes
Document Type
Article
Author
Source
외국어교육연구, 28(2), pp.233-254 Aug, 2014
Subject
교육학
Language
한국어
ISSN
2733-5771
1225-4975
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of leveldifferentiatedEnglish instruction on high school students’ achievementand affective factors. The students in six intact classes were divided intothree levels (i.e., beginning, intermediate, and advanced) based on theirscores of the achievement test taken in April, 2013. The leveldifferentiatedinstruction was provided for students from April, to May2013. To examine the improvement of each group, the comparisons wereconducted between the achievement test scores taken prior to and afterthe treatment via statistical analyses such as descriptive statistics,ANOVA, and paired samples t-tests. The results are as follows: First, thescores of the three groups showed meaningful increases. This means thatthe level-based English teaching may have a positive influence onstudents. Second, the students’ self-confidence in all three levelsimproved significantly, while interest only in the remedial class (class C)increased significantly. Teaching implications based on the study findingswere suggested.
본 연구의 목표는 수준별 영어 이동수업 전 후의 학습자의 영어 성취도, 흥미도,자신감의 변화를 분석하는 것이다. 연구를 위해 고등학교 1학년 180명이 참여하였으며, 자료는 학기 초 영어 진단 평가와 4월에 시행된 모의고사 영어 성적과 정의적 요인에 대한 사전-사후 설문 결과를 수집하여 분석하였다. 기술통계, 일원변량분석, t-검정 결과 학생들의 영어 성취도는 이동수업 전보다 이동수업 후에통계적으로 유의미하게 향상되었다. 영어 학습에 대한 자신감은 심화, 기초, 보충반 모두 사전보다 사후에 유의미하게 향상되었으나, 흥미도는 보충반의 경우에만 유의미한 증가를 나타냈다. 연구 결과를 바탕으로 교육적 시사점이 제시되었다.