학술논문

영어 읽기 시험의 문항 유형별 읽기 시험 수행 전략 사용 연구
A Study on Reading Test-taking Strategies in Item Types of an English Reading Test
Document Type
Article
Author
Source
인문학연구, 54(4), 101, pp.79-100 Dec, 2015
Subject
기타인문학
Language
한국어
ISSN
2799-4384
1229-9340
Abstract
The purpose of this study is to examine English reading test-taking strategies EFL learners use depending upon the item types of the test and their reading proficiency levels. For this study, 105 high school students (51 male and 54 female) were asked to take a mock CSAT and tick the strategies on the checklist they used when solving the test items. The outcomes can be summarized as follows: First, in English reading test the students tended to use the key word searching strategy and the deductive reasoning strategy. Also, they were not quite sure about the answers they chose, so they ticked the uncertainty strategy so often. Some strategies which do not have much to do with the text were rarely chosen for the facilitating strategies. Second, by and large, the students used different strategies when coping with different item types of the test. So when teaching for them to use English reading test-taking strategies explicitly, item types of the test need to be taken into account for their better achievement in the test. Finally, the strategy used frequently in all three levels(high, middle, and low) was the elimination strategy. The test situation where the students were expected to solve many question within limited time seemed to urge them to eliminate wrong answers in order to reduce cognitive burden to choose the right answer.
본 연구의 목적은 수능 시험의 문항 유형별로 학생들이 어떤 읽기 시험 수행 전략을 활용하는 지에 대해 조사하고, 또한 이러한 전략 사용이 학습자들의 영어 읽기 수준에 따라 어떻게 달라지는 지에 대해서도 살펴보는 것이다. 이를 위해 105명의 고등학교 3학년생(남자 51명과 여자 54명)을 대상으로 수능 모의고사에서 15문항을 발췌하여 영어 읽기 시험을 실시하였고, 이와 함께 시험 수행 전략을 알아보기 위해 점검표를 함께 제시하여 각 문항을 푼 후 사용한 전략을 표시하도록 하였다. 그 결과 1) 전반적으로 학습자들은 핵심 단어 찾기, 연역적 추론, 오답 제거하기 전략을 많이 사용한 반면, 지문 내용과 관계성이 적은 전략은 거의 사용하지 않았다. 2) 문항 유형별로 학습자들이 사용한 전략에는 차이가 있었는데, 이는 문항이 요구하는 측정 능력이 달라짐에 따라 그에 대응하기 위한 적절한 전략을 사용했기 때문으로 보인다. 3) 학습자들의 전략 사용을 영어 읽기 수준별로 살펴본 결과, 모든 수준에서 비슷하게 사용한 전략이 있었던 반면, 수준에 따라 다르게 사용된 전략이 있었는데, 특히 상위 수준일수록 인지적 처리 과정으로 요구하는 연역적 추론 전략을 적극적으로 사용한 것으로 나타났다. 이를 통해 학습자들의 읽기 능력을 향상시키기 위해서는 문항 유형별․학습자의 영어 읽기 능력 수준별 시험 수행 전략에 대한 명시적인 훈련이 필요함을 추론해볼 수 있다.