학술논문

산소가 제거된 310 ℃ 순수환경에서 CF8M 주조 스테인리스강의 환경피로거동 – 수소 및 미세구조의 영향
Environmental Fatigue Behaviors of CF8M Stainless Steel in 310 ℃ Deoxygenated Water – Effects of Hydrogen and Microstructure
Document Type
Article
Source
대한기계학회논문집 A, 38(1), pp.11-16 Jan, 2014
Subject
기계공학
Language
한국어
ISSN
2288-5226
1226-4873
Abstract
The effects of environment and microstructure on low cycle fatigue (LCF) behaviors of CF8M stainless steels containing 11% of ferrites were investigated in a 310 ℃ deoxygenated water environment. The reduction of LCF life of CF8M in a 310 ℃ deoxygenated water was smaller than 316LN stainless steels. Based on the microstructure and fatigue surface analyses, it was confirmed that the hydrogen induced cracking contributed to the reduction in LCF life for CF8M as well as for 316LN. However, many secondary cracks were found on the boundaries of ferrite phases in CF8M, which effectively reduced the stress concentration at the crack tip. Because of the reduced stress concentration,the accelerated fatigue crack growth by hydrogen induced cracking was less significant, which resulted in the smaller environmental effects for CF8M than 316LN in a 310 ℃ deoxygenated water.
CF8M (11% ferrite) 주조 스테인리스강의 310 ℃ 순수환경에서의 저주기피로 수명에 미치는 수소및 미세구조의 영향을 분석하였다. CF8M 의 경우, 공기환경 대비 310 ℃ 순수환경에서의 피로수명의 감소는 단조재인 316LN 에 비해 다소 작았다. 미세구조 및 파면 분석을 통해, CF8M 의 저주기피로 수명의감소는 316LN 의 경우와 마찬가지로 수소유기균열에 의한 것으로 판단되었다. 그러나, CF8M 의 경우,페라이트상 경계에 수소유기균열에 의한 2 차 균열이 빈번히 발생함에 따라 균열 선단에서의 응력집중이 저하되는 효과가 있었다. 이러한 응력집중의 완화로 인해 수소유기균열에 의한 피로균열진전이 둔화되어 결과적으로 저주기피로 수명의 저하가 완화되는 것으로 판단되었다.