학술논문

학교 적응이 어려운 초등학교 6학년 남아의 인지 행동 놀이치료 사례연구 : 가상 현실(virtual Reality), 문제해결력(PSI), ‘양떼를 지켜라’ 문제 해결 스토리텔링을 중심으로
Cognitive Play Therapy Case Study of a 6th Grade Boy with School Adjustment Difficulties Cognitive Behavioral Play Therapy Case Study: Using Virtual Reality, Problem-Solving Skills (PSI), and 'Protect the Flock' Problem-Solving Storytelling
Document Type
Article
Source
한국기독교상담학회지, 35(1), pp.35-65 Feb, 2024
Subject
기독교신학
Language
한국어
ISSN
2713-7848
1738-2785
Abstract
본 연구는 학교 부적응을 보이는 초등학교 6학년 남아 두 명을 대상으로 인지 행동 놀이치료 개입에 따른 변화를 파악하고자 한 단일 사례연구이다. 가상 현실(Virtual Reality), 문제해결력(PSI), ‘양떼를 지켜라’ 문제 해결 스토리텔링을 활용하여 사전과 사후의 변화를 파악하였다. 그 결과로 첫째, 가상 현실로 파악해 볼 수 있는 주의집중력, 작업기억력, 집행기능, 행동조절력, 사회성, 충동자제력의 영역이 모두 증가하였으며 둘째, 문제해결력에서 내담자 A의 문제해결 자신감 부분 외에 모든 영역에서 증가하는 결과를 보였다. 셋째, ‘양떼를 지켜라’ 문제 해결 스토리텔링에서 초등학교 6학년 남아의 새로운 전략과 대응 방식이 나타났으며 이를 활용해 적극적으로 문제를 해결하려는 변화된 모습이 나타났다. 또한 프로그램의 참여 아동들은 또래와의 긍정적인 상호작용의 경험을 통해 보시기 심히 좋았더라(창 1:31)고 말씀하신 하나님 자녀로서의 건강한 자아상을 재확인할 수 있는 기회가 됐으며, 자신의 욕구와 감정을 적절하게 표현하고 수용 받고 조율하는 과정을 통해 연합하고 하나됨을 아름답게 바라보시는 하나님의 마음(시 133:1)을 경험할 수 있었다. 나아가 기존의 검사 도구인 문제해결력 척도와 새로운 검사 도구인 가상 현실과 ‘양떼를 지켜라’ 문제 해결 스토리텔링을 포함하여 사전과 사후 변화의 새로운 결과의 측정을 시도하였으며 인지 행동 놀이치료 프로그램의 개입에 따른 긍정적인 변화를 나타낸 것에 의의가 있다.
This study was to determine changes following a cognitive-behavioral play therapy intervention with two sixth grade boys with school maladjustment. Virtual Reality, Problem Solving Skills, and "Protect the Flock" were used to determine pre- and post-test changes, and the results showed, first, increases in the domains of attention, working memory, executive functioning, behavioral control, socialization, and impulse control as measured by VR, and second, increases in all domains of PSI except for Client A's problem-solving confidence. Third, the "Protect the Flock" revealed new strategies and responses in the sixth-grade boy and a change in his willingness to use them to actively solve problems. The study attempted to measure new outcomes of pre- and post-change, including a traditional screening tool, the Problem Solving Skills Scale, and a new screening tool, Virtual Reality and "Protect the Flock" and found positive changes following the intervention of a cognitive behavioral play therapy program.