학술논문

네이버의 주요 뉴스 서비스 정책 변화에 따른 국내 언론 이슈에 대한 고찰
The Media Issues in response to Naver’s Major News Service Policy Changes
Document Type
Article
Author
Source
정치커뮤니케이션연구, 0(69), 69, pp.201-237 Jun, 2023
Subject
신문방송학
Language
한국어
ISSN
1738-5407
Abstract
Portal Naver is the most influential news platform in S.Korea. Naver, which was a latecomer to portals when it was launched in 1998. And increased its influence centered on news contents. From the introduction of News ‘Outlink’ in 2006, ‘News Cast’ in 2009, ‘News Stand’ in 2013, and ‘News Channel’ in 2017, it has continued a reorganization. As a result of examining issues between Naver and news media over the past 25 years, it is evaluated that Naver has avoided responsibility by shifting authority to news media rather than strengthening accountability whenever friction with news media arose. Every time Naver was reorganized, the news media reported low-quality journalism to increase traffic, and users stopped trusting the news media. Naver and news media must form a relationship in a new way, not a repetition of the past. Naver should clearly state its responsibility as a news media, select and edit high-quality news on its own, and deliver it to users. News media need to break away from an environment dependent on Naver. In addition, both Naver and the news media should put their heads together on how to provide quality journalism. Only when Naver and the news media make a different choice than in the past can the collapsed trust in the domestic media be regained.
포털 네이버는 국내에서 가장 영향력이 있는 뉴스 플랫폼이다. 1998년 출범 당시 포털 후발주자였던 네이버는 뉴스 콘텐츠를 중심으로 영향력을 높였다. 2006년 뉴스 ‘아웃링크(Outlink)’ 도입부터 2009년 ‘뉴스 캐스트(News Cast)’, 2013년 ‘뉴스 스탠드(News Stand)’, 2017년 ‘뉴스 채널(News Channel)’까지 굵직한 개편을 이어왔다. 지난 25년간 네이버와 언론사 이슈를 살펴본 결과 네이버는 언론사와 마찰이 생길 때마다 책임성을 강화하는 것보다는 언론사에 권한을 이양하는 것으로 책임을 피한 것으로 평가된다. 네이버의 뉴스 서비스 개편 때마다 언론사는 트래픽을 올리기 위해 저널리즘 품질이 떨어지는 보도를 했고 이용자는 언론을 신뢰하지 않게 됐다. 네이버와 언론사는 과거의 반복이 아닌 새로운 방식으로 관계를 맺어야 한다. 네이버는 언론이라는 책임성을 명확하게 밝히고 스스로 양질의 뉴스를 선택, 편집해 이용자에게 전달해야 한다. 언론사는 네이버 의존적인 환경에서 탈피해야 한다. 또한 네이버와 언론사 모두 양질의 저널리즘을 제공할 수 있는 방법이 무엇인지 머리를 맞대야 한다. 네이버와 언론이 과거와 다른 선택을 해야만 무너진 국내 언론 신뢰를 되찾을 수 있는 데 기여할 수 있다.