학술논문

유튜브(YouTube) 이용 형태가 유아 보호자의 미디어 교육 경험과 필요성 차이 연구
A Study on the Differences between Parents' Media Education Experience and Necessity in Children's YouTube Use Patterns
Document Type
Article
Author
Source
유아교육·보육복지연구, 26(3), pp.7-35 Sep, 2022
Subject
사회과학일반
Language
한국어
ISSN
2288-4467
Abstract
This study analyzed the differences in the educational experience and necessity of children's media YouTube usage and parents' education. The purpose of this study is to prepare a media guidance plan for young children in a digital environment. This study is an analysis study using data from the 2020 Children's Media Use Survey by the Korea Press Foundation during the COVID-19 period. As a result of the study, first, as for the devices using YouTube, smartphones accounted for the most at 41.6%, followed by tablets, smart TVs, computers, and others. It was found that on average, children spend more than an hour on YouTube per day between 100 and 130 minutes per week. On the other hand, on the weekend, on average, people watched YouTube for more than 2 hours, between 120-130 minutes. Second, it was found that the YouTube content watched during a week of infants was watched more in the daycare center in the cartoon/animation category, but the toy materials and games were watched more in the kindergarten. Meanwhile, as a result of analyzing the educational contents watched for a week, nursery rhymes/music accounted for the most at 18.6%, followed by fairy tales, English education, nature education, and sociality education. Third, the reason for letting infants watch YouTube was not to be disturbed by the child (23.9%) the most, followed by stress/diversion, compensation, acquisition of new information, and the child being choked up. Fourth, education experience and necessity of parental education The Internet showed the highest number of places to get help for media use guidance (25.7%). In terms of media education, it was found that children received more media education in kindergarten than in daycare center. It was found that more education was received in the non-adoptive parental cohabitation group than in the adoptive-parent cohabiting group. And in terms of the benefits of media education, it was shown that the media education received by parents, early childhood guidance, and children in kindergarten was more beneficial than daycare. Necessity of Media Education Overall, all respondents answered that they needed it as around 4.0. Media education required for young children showed the highest level of self-regulation ability at 36.4%, followed by understanding of positive/negative effects, information utilization method, and information discrimination ability. As a research suggestion, the guidelines for prevention of media overdependence in infants and young children should provide specific guidelines for children's media use along with information on cognitive development, physical development, and emotional development that match the characteristics of infants and young children according to the number of months. In addition, it is absolutely necessary to develop a curriculum that includes the harmful effects of digital media and the advantages and disadvantages of media according to the stage of children's development in the professional training course for educational institutions (kindergarten) and childcare institutions (daycare centers).
본 연구는 유아의 미디어 유튜브(YouTube) 이용현황과 보호자의 교육에 대한 경험과 필요성 대한 차이를 분석하였다. 연구목적은 디지털 환경에서의 영유아 미디어 지도방안을 마련하고자 한다. 연구는 코로나-19 기간 한국언론진흥재단의 2020년 어린이 미디어 이용조사의 데이터를 활용한 분석 연구이다. 연구 결과 첫째, 유튜브 이용 기기는 스마트폰이 41.6%로 가장 많았으며, 태블릿, 스마트 TV, 컴퓨터, 기타의 순으로 나타났다. 유아의 주중 유튜브 1일 사용시간은 평균적으로 주중 100-130분 사이로 1시간 이상을 시청하는 것으로 나타났다. 한편 주말에는 평균적으로 120-130분 사이로 2시간 이상 주말에 유튜브를 시청하는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 일주일 동안 시청한 유튜브 콘텐츠는 만화/애니메이션에서는 어린이집에서 시청을 많이 하였으나, 장난감 소재, 게임은 유치원에서 시청을 더 많이 한 것으로 나타났다. 한편 일주일 동안 시청한 교육 콘텐츠에 대해서 분석한 결과, 동요/음악이 18.6%로 가장 많았으며, 동화, 영어 교육, 자연 교육, 사회성 교육의 순으로 나타났다. 셋째, 유아에게 유튜브를 보게 하는 이유는 아이의 방해를 받지 않으려는 이유가 23.9%로 가장 많았으며, 스트레스/기분전환, 보상, 새로운 정보습득, 아이가 졸라서의 순으로 나타났다. 넷째, 보호자의 미디어 교육의 교육경험과 필요성과 미디어 이용 지도를 위해 도움을 얻는 곳은 인터넷이 25.7%로 가장 높게 나타났으며, 미디어 교육 여부에서는 어린이집보다 유치원에서 아동 미디어 교육을 더 많이 받은 것으로 나타났다. 또한 양부모 동거집단보다 양부모 외 동거집단에서 교육을 더 많이 받은 것으로 나타났다. 그리고 미디어 교육의 유익성에서는 어린이집보다 유치원에서 보호자, 유아 지도, 아동이 받은 미디어 교육이 더 유익하다는 인식을 보이고 있다. 미디어 교육의 필요성 전체적으로 4.0 내외로서 모두 필요하다고 응답했다. 유아에게 필요한 미디어 교육은 유아의 자율적 조절 능력에서 36.4%로 가장 높게 나타났으며, 긍정/부정 효과 이해, 정보 활용방법, 정보 분별력의 순으로 나타났다. 연구 제언으로 영유아의 미디어의 의존에 대한 예방 가이드라인은 개월 수에 따른 영유아의 특성에 부합되는 인지 발달, 신체 발달, 정서 발달에 대한 정보와 함께 자녀의 미디어 이용에 대한 구체적인 지침이 마련되어야 할 것이다. 또한 교육기관(유치원)과 보육기관(어린이집)에 근무할 전문가 양성과정에 디지털 미디어 유해와 어린이 발달 단계에 따른 미디어 장, 단점 내용을 수록한 교과목을 개발하여 적극적으로 활용하는 것이 필요하다.