학술논문

Dobutamin-Stressechokardiographie zur Beurteilung des postinterventionellen Ergebnisses nach intrakoronarer Stentimplantation
Document Type
Report
Source
Clinical Research in Cardiology. Sept, 1999, Vol. 88 Issue 9, p615, 7 p.
Subject
Transluminal angioplasty
Echocardiography
Language
English
ISSN
1861-0684
Abstract
Stress echocardiography has been shown to be a valuable noninbasive method for the diagnosis of restenosis after coronary angioplasty. To determine the usefulness of dobutamine stress echocardiography (DSE) for assessment of restenosis after intracoronary stent implantation, we studied 50 patients (59+-10 years 1-vessel disease, n=16 multivessel disease, n=34) after stent implantation. After 6 month, both DSE (5--40mcg/kg/min, 0--1mg atropine) and angiography were performed within 48 hours and evaluated in a blinded fashion. Restenosis was defined by quantitative coronary angiography as minimal lumen diameter (LD) Conclusions: DSE is a useful noninvasive method for detecting restenosis after intracoronary stent implantation. With negative DSE at follow-up, a functionally relevant stent restenosis is highly inlikely. Abstract (German): Die Stressechokardiographie hat sich als nutzliches nichtinvasives Verfahren zum Nachweis von Restenosen nach perkutaner transluminaler Koronarangioplastie bewahrt. Um die Wertigkeit der Dobutamin-Stressechokardiographie (DSE) fur die Diagnose von Restenosen nach intrakoronarer Stentimplantation zu prufen, wurden 50 Patienten (59+-10 Jahre Eingefasserkrankung, n=16, Mehrgefasserkrankung, n=34) nach Stentimplantation untersucht. 6 Monate nach Stentimplantation wurden eine DSE (5--40mcg/kg/min, 0--1mg Atropin) und eine Kontrollangiographie innerhalb von 48 h durchgefuhrt. Eine Restenose wurde mittels quantitativer Koronarangiographie als minimaler Lumendiameter (LD) Schlussfolgerungen: Die DSE eignet sich zur nichtinvasiven Erfassung von Restenosen nach Stentimplantation. Bei negativer DSE kann eine relevante Stent-Restenose mit hoher Wahrscheinlichkeit ausgeschlossen werden.