학술논문

TV드라마 작가 연구
드라마 생산 과정에서 겪는 타 생산자들과의 갈등과 타협을 중심으로
Document Type
Academic Journal
Source
한국방송학보. 2016-07 30(4):41-82
Subject
생산자 연구
드라마 생산자
드라마 작가
드라마 감독
갈등과 타협
드라마제작시스템
Producer studies
Drama producers
Drama writers
Drama directors
Drama production systems
Language
Korean
ISSN
1229-0254
Abstract
이 연구는 TV 드라마 감독, 제작자, 기획자, 배우, 방송사 편성담당자가 드라마 작가와 맺는 관계에 대해 질문하고 드라마 생산 과정에서 이들이 경험하는 협력과 갈등의 관계를 조망함으로 드라마 작가가 수행하는 노동의 특성을 파악하고자 하였다. 또한 다양한 생산자들이 경험하는 갈등과 타협의 상호관계에 대한 분석을 통해 드라마 생산현장의 구조적 시스템에 대한 나름의 문제제기를 시도하였다. 드라마 작가, 감독, 제작사, 방송사 편성기획자, 연예 매니지먼트 등 다양한 생산자 30여명의 심층인터뷰를 통해 드라마 기획, 편성, 제작 단계에서 작가를 중심으로 타 생산자들과의 사이에 어떠한 갈등과 타협이 이루어지는지에 대한 구체적인 탐색을 시도하였다. 신인 작가와 대중성과 상업성을 인정받은 인기 작가는 기획부터 제작 과정 전반에 걸쳐 타 생산자들과 전혀 다른 관계를 경험한다. 드라마 기획 단계에서는 제작사의 권력이, 드라마 편성 단계에서는 방송사의 권력이 극대화 되는 반면, 드라마 편성이 확정되어 촬영이 시작되는 제작단계로 넘어가면 드라마 제작에서 가장 중요한 역할을 하는 작가와 감독의 권력이 커지면서 둘 사이의 갈등과 타협이 드라마가 끝날 때까지 지속된다. 또한 드라마 제작 과정에서의 갈등과 타협은 권력을 작가가 가졌을 경우, 감독이 가졌을 경우, 작가와 감독이 비슷하게 가졌을 경우로 나뉘어 다양하게 나타난다. 상업화된 드라마의 흥행성을 검증받은 사람이 권력을 잡게 되지만 그 권력은 상대적이고 가변적인 것이며, 갈등과 타협의 양상 또한 다르게 나타난다.
This study discusses about what problems and in what power relationship they have conflicts and make compromises with directors, actors and actresses, broadcasting companies and production companies in the context of a drama production process. To clarify their collaborative relations with directors, actors, actresses, planners (broadcasting companies) and production companies, while focusing on the domain of production out of the production-distribution-consumption cyclic process of TV dramas, this study selected a qualitative research methodology. As research subjects, this study selected a total of 30 drama producers, 14 TV drama writers, 5 drama directors, 4 broadcasting staff in charge of planning and programming dramas (CP/EP/BM), 2 production company CEOs and 2 production company producers, 2 entertainment management agency CEOs and 1 actor for in-depth interviews. This study tried to understand various phenomena in a broader context, and conducted ‘Thick Description’ for the in-depth interviews, and in addition to in-depth interviews, this study analyzed qualitative data collected from , a monthly publication, and news article. TV drama producers’ conflicts can be defined as a fight for power, and conflicts constantly take place among writers who have copyrights of drama scripts, directors whose background is the power of a broadcasting company over program organization, producers who own economic capital and actors and actresses who are likely to intervene in the production of dramas with cultural capital as a weapon. Such a conflict may be much fiercer as producing dramas are not systematically and reasonably processed, and the programming of dramas can be determined or canceled by various unpredictable variables.

Online Access