학술논문

철도 수요분석 S/W에 따른 수송수요 예측에 대한 실증연구
Document Type
Conference
Source
한국철도학회 학술발표대회논문집. 2015-05 2015(5):111-122
Subject
Demand Forecasting
Transit Assignment
EMME
CUBE
수요예측
통행배정
Language
Korean
ISSN
2384-4094
Abstract
본 연구에서는 국내 철도수요분석 S/W의 활용도를 향상시키고 수송수요예측의 정확도를 높일 수 있는 표준화된 수요예측 방법을 정립하고자 한다. 이에 본 연구에서는 국내·외 교통수요분석 S/W 활용현황을 검토하였다. 국내에서 현재 가장 많이 사용되고 있는 S/W와 국내에 도입중인 S/W으로 각각 EMME와 CUBE를 선정하였다. 두 S/W의 철도 수요분석 과정의 차이점 및 특징을 분석한다. 또한 EMME와 CUBE을 활용하여 실제 2013년 전국 철도Network와 O/D자료를 활용하여 정산을 수행하였다. 그리고 EMME와 CUBE의 통행배정 결과를 비교하여 분석하였다. EMME와 CUBE의 통행배정 차이점을 분석하기 위하여 Leg, CHOICECUT, MAXFER에 대한 파라미터를 각각 시나리오로 적용하였으며, 분석결과를 토대로 CUBE의 통행배정 결과를 정산할 수 있었다. 마지막으로 EMME와 CUBE를 활용하여 2019년도의 일반열차에 대한 수송 수요를 예측해 봄으로써 국내 철도수요분석의 정확도를 향상시킬 수 있는 방법을 정립하였다.
The purpose of this study is to establish the standardized method of railway demand forecasting, which can enhance not only the utilization of S/W for domestic railway demand analysis but also the accuracy of transportation demand forecasting. Therefore, this study reviewed the utilization status of S/W for domestic or foreign railway demand analysis. EMME is being selected as the most commonly used S/W and CUBE being introduced in domestic. This study analyzed the differences and features from railway demand analysis procedure of these two softwares. And also, the validation analysis of data was performed through EMME and CUBE by using national railway network and O/D materials written in 2013. And then, the traffic assignment results of EMME and CUBE was compared and analyzed. Each scenario of parameters in Leg, CHOICECUT, MAXFER was applied to analyze the differences between the traffic assignments of EMME and CUBE ,and the traffic assignment results of CUBE was validated, based on the results of the analysis. Finally, the method that was able to enhance the accuracy of domestic railway demand analysis was established by forecasting transportation demand in 2019 of local trains through EMME and CUBE.

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