학술논문

제자를 위한 비밀과 외인을 향한 비유 - 마가복음 4:11 연구
Document Type
Academic Journal
Source
신약논단. 2022-03 29(1):31-61
Subject
마가복음 4:11
비유
비밀
수수께끼
예수
Mark 4:11
parable
mystery
riddle
Jesus
Language
Korean
ISSN
1228-7326
Abstract
마가복음 4:11은 하나님 나라의 μυστήριον(비밀)과 παραβολή를 대조한다. παραβολή는 수수께끼를 뜻한다고 해석되기도 하지만, 이 단어는 10절에서 3-9절의 씨앗 비유를 가리키듯이, 11절에서도 비유를 가리킨다고 볼 수 있다. 무엇에 관한 것인지 주제를 밝히지 않고 주어진 씨앗 비유의 경우처럼 비유는 수수께끼적 측면을 가질 수 있다. 한편 제자들에게 주어지는 비밀은 예수의 설명에 의하여 드러나는 비유의 의미를 가리킨다. 이러한 판단의 정당성은 제자들에게 비유 해석이 주어진다는 34절의 진술에 의하여 지원받는다. 4-20절은 비유(A, 3-9절), 비밀과 비유(B, 10-12절), 비유 해석(A’, 13-20절)의 샌드위치 구조를 형성하는데, 이러한 구조는 B와 A/A’을 연관시키도록 하므로, 제자들에게 주어지는 비밀이 그들에게만 주어지는 비유 해석을 가리킨다고 볼 수 있게 한다. 요한계시록 1:20; 17:7에서 ‘비밀’이 비유적 환상의 의미를 가리키는 데, 이러한 용례들도 비밀이 비유에 담긴 의미를 가리킨다고 볼 수 있게 한다. 마가복음 4:11은 비밀을 받는 제자들과 비유를 듣는 외인들을 대조한다. 그러나 마가복음에서 내부에 있는 제자들과 밖에 있는 사람들의 경계는 고정되지는 않는다. 가룟 유다처럼 제자가 배신하여 밖으로 나갈 수 있고, 로마군 백부장처럼 예수를 하나님의 아들이라고 고백하며 외인이 내부에 있는 제자들의 영역으로 들어올 수도 있다. 한편 11절에서는 현재완료형 δέδοται(“주어져 있다”)와 현재형 γίνεται 사이의 평행법도 발견된다. 이러한 구조 속에서 γίνεται는 “주어지다”는 뜻을 가질 수 있다. 이러한 해석은 γίνεται가 “주어지다”를 뜻하는 70인역의 용례들에 의하여 지원받는다.
In Mark 4:11, παραβολή refers to a parable as the same word in v.10 refers to the seed parable in vv.3-9. A parable can contain an aspect of riddle as the seed parable which does not mention what the parable is about. In v.11, the perfect form δέδοται (“has been given”) is used in tense parallelism with the present form γίνεται. In this structure, these verbs express a general phenomenon and γίνεται may have the same meaning as δέδοται. This interpretation is supported by the usage of the verb γίνομαι in the meaning of “to be given” in the LXX (Gen 15:1, 4; Jer 1:2, 11:1; Isa 2:1 etc.). On the basis of these considerations, Mark 4:11 may be translated as follows. “And he said to them. ‘To you the mystery of the Kingdom of God is given. To those outside, however, everything is given in parables’.” The mystery that is given to the disciples seems to refer to the content of the parables that will be revealed by Jesus’ explanation. This interpretation is supported by Revelation 1:20; 17:7 where the word μυστήριον refers to the meaning of a parabolic vision. This view is also assisted by Mark 4:34 which remarks that Jesus interpreted the parables for his disciples. The sandwich structure A(Mark 4:3-9, parable), B(4:10-12, mystery and parable), A’(4:13-20, explanation) also leads us to consider the mystery given to the disciples to be the explanation of the parables given to the disciples. The mystery is contrasted to the parable, and the disciples to the outsiders. In Mark, however, the insiders can become outsiders as in the case of Judas Iscariot, and the outsiders can become insiders as in the case of a centurion who confessed Jesus as being the Son of God.

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