학술논문

Narratives of Artificial Intelligence, the Religions of Modernity, & the Future of Human-computer Interaction
Document Type
Academic Journal
Source
한국종교. 2022-10 53:7-36
Subject
인공지능
묵시종말론
트랜스휴머니즘
칼키
카미,무아
긍휼
artifical intelligence
apocalypse
transhumanism
Kalki
kami
non-self
compassion
Language
Korean
ISSN
1738-3617
Abstract
인공지능, 로봇공학, 나노공학, 신경과학 등 최첨단 과학의 발전이 급속히 이루어지면서, 미래 문명에 대한 담론들이 과학적 담론을 위주로 전개되고 있다. 이런 상황에서 종교의 미래를 걱정하는 목소리들이 들리고 있지만, 본 논문은 인공지능의 발전이 인문학적 담론과 분리되어 별도로 전개되는 것이 아니라, 오히려 인문적 담론이 인공지능의 발전을 위한 상상력과 불가분리하게 얽혀있음을 논증한다. 디페시 차크라바티의 ‘유럽을 지방화하기’라는 담론의 중요성을 염두에 두면서, 본 논문은 서구의 인공지능 담론이 서구적 묵시종말론적 담론의 바탕 위에 전개되고 있으며, 특별히 트랜스휴머니즘 담론의 발전 및 전개는 이 서구적 특징을 벗어나지 않고 있음을 명확히 한다. 하지만 과학담론의 발전은 단지 서구에서만 이루어지고 있는 것이 아니며, 인도의 과학자들은 또한 인도의 문화적 경험의 바탕 위에서 인공지능의 발전을 기획한다. 예를 들어 인도과학자들은 인공지능을 비롯한 과학의 발전을 비쉬누의 아바타 ‘칼키’의 현신으로 이해할 수 있고, 일본의 과학자들은 ‘카미’ 개념으로 이해하고 있기에, 어쩌면 인간과 인공지능의 공생을 서구문화권의 학자들보다 더 친숙하게 이해할 수 있다. 이는 동양의 문화가 서구문화보다 더 자기-통제나 긍휼에 대한 깊은 사유를 발전시켜 왔기 때문이다. 따라서 미래 인공지능의 발전을 기획하면서, 서구적 묵시종말론적 대결담론에만 의존하기 보다 동양적 사유를 비롯한 다양한 문화담론들을 인공지능 개발기획에 담아낼 수 있다면, 인간과 인공지능의 발전은 지금보다 더 좋은 방향으로 나아갈 가능성을 갖게 될 것이다.
As the progress and development of hi-tech technologies and sciences such as artificial intelligence, robotics, nanotechnology, neuroscience, cognitive science, and so on, has been so rapid and revolutionary, our civilizational discourse on the future has unfold only on the basis of scientific discourses. Althougdlldlmany are worried about the future of religions in this context, this article argues that the development of artificial intelligence is not purely scientific and materialistic, disconnected from humanistic discourses, but that it rather has been inextricably entangled with humanist ideas. Keeping in mind D. Chakravarty’s idea of privincializing Europe, this article elucidates that the Western discourse of artificial intelligence has been heavily dependent upon that of apocalypse and that the development of the transhumanist discourse especially has been orbited around this Western feature of apocalypse. However, the development of science these days is not confined to the Western world, and thus Indian scientists program the progress of artificial intelligence on the basis of their own Indian culture. For example, Indian scientists can understand Artificial Intelligence as Kalki, the avatar of Vishnu, which will return to the Earth to start the whole process over again. While, Japanese scientist can understand A.I. as part of kami, which is the sacred existing in all forms of beings living and nonliving. In this way, scientist in Asia can more easily understand the symbiosis of human and machine, of human and artificial intelligence, than the Western. Asian cultures have developed deep thoughts on swaraj (self-mastery or self-rule) or compassion based upon their idea of non-self. Thus, if one can refer to diverse cultural ideas and discourses including Asian insights in the development of artificial intelligence, instead of exclusively relying upon the Western confrontational/conflictual model of apocalypse, one can orient the future development of sciences and technologies including artificial intelligence in a better way.

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