학술논문

Research on impulse purchase of live e-commerce platform users based on ELM model in China
Document Type
Academic Journal
Source
한국컴퓨터정보학회논문지. 2022-11 27(11):295-304
Subject
ELM model
central path
peripheral path
live broadcast platform
impulse buying
ELM 모델
중앙 경로
에지 경로
라이브방송 플랫폼
충동구매
Language
Korean
ISSN
1598-849X
2383-9945
Abstract
본 연구의 목적은 라이브방송 전자상거래 플랫폼의 특성과 생방송 사업자의 개인적 특성이 생방송 시청자의 충동구매의도에 영향을 미치는 요인과 메커니즘을 규명하는 것이다. 본 연구는 ELM 모델을 기반으로 기존의 미흡한 내용을 심층적으로 조사하고자 한다. 본 연구는 온라인 생방송 이용자를 대상으로 설문조사 형식을 채택하고 SPSS, AMOS, Mplus 등의 분석 소프트웨어를 이용하여 실증분석을 수행하였다. 그 결과, 생방송 플랫폼의 특성은 소비자의 몰입 경험과 만족도에 의미 있는 영향을 미치고, 앵커의 개인적 특성은 소비자의 몰입 경험과 만족도에 의미 있는 영향을 미치고, 소비자의 몰입 경험과 만족도는 의미 있는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 충동구매 의도는 의미 있는 영향을 미치고 몰입경험과 만족도는 생방송플랫폼의 특성과 진행자의 개인적 특성에 매개효과가 있다.
The purpose of this study is to investigate the influencing factors and mechanism of the characteristics of the live broadcast e-commerce platform and the characteristics of the host on the impulse purchase intention of live broadcast viewers. Based on the ELM model, this study complements existing research content. This study adopts the form of questionnaire survey and conducts empirical analysis using SPSS, AMOS, Mplus and other analysis software for online live broadcast users. The results show that the characteristics of live broadcast platforms have a positive impact on consumers" flow experience and satisfaction; the personal characteristics of anchors have a positive impact on consumers" flow experience and satisfaction; consumers" flow experience and satisfaction have a positive impact on impulse Purchase intention has a positive impact, and flow experience and satisfaction have a mediating effect on the characteristics of the live broadcast platform and the personal characteristics of the host.

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