학술논문

An empirical study on the international competitiveness of China"s creative design industry
Document Type
Academic Journal
Source
문화산업연구. 2023-03 23(1):181-189
Subject
creative design industry
design industry trade
international competitiveness
창의 디자인 산업
디자인 산업 무역
국제 경쟁력
Language
Korean
ISSN
1598-0936
Abstract
창의디자인산업, 일명 창의산업, 혁신경제 등은 개인의 창의, 기능과 인재로부터 발전동력을 얻은 기업과 지적 재산권 개발을 통해 잠재적인 부와 일자리를 창출하는 활동을 말한다. 일반적으로 광고, 건축 예술, 예술 및 골동품 시장, 수공예품, 패션 디자인, 영화 및 비디오, 인터랙티브 소프트웨어, 음악, 공연 예술, 출판, 소프트웨어 및 컴퓨터 서비스, TV 및 라디오 등을 포함한다. 또한 관광, 박물관 및 미술관, 유산 및 스포츠도 포함된다. 이의 국제 경쟁력은 한 국가의 경제 소프트파워의 반영한다. 본 연구의 목적은 국제 경쟁 이론에서의 국제 경쟁력 평가 지표를 통해 중국의 창의적 디자인 산업의 국제 경쟁력을 분석함으로써 향후 중국의 창의적 디자인 산업의 세계시장 진출에 도움을 주는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 유엔 상품 무역 통계 데이터베이스와 중국 경제 네트워크 데이터베이스를 중심으로 International Market Share Index, Trade Competitive Index를 활용하였다. 분석 결과에 따라 중국 창의 디자인산업의 국제 경쟁력은 상승 추세를 보이지만 많은 산업은 여전히 국제 가치 체인의 낮은 수준에 있고 전체적인 실력은 국제 강국과 현저한 차이가 있음을 알 수 있다. 따라서 창의적 디자인산업의 경쟁력을 높이기 위해 디자인 업계는 창의 제품의 질을 향상시키고 창의 인재 육성을 강화해야 하며 브랜드 포지셔닝 의식을 수립하여 디자인 저작권을 보호함으로써 국제 시장을 확대해야 할 것이다.
Creative design industry, also known as creative industry, creative economy, etc. It refers to enterprises that obtain development impetus from individual creativity, skills and talents, and activities that can create potential wealth and employment opportunities through the development of intellectual property. It usually includes advertising, architectural art, art and antique markets, handicrafts, fashion design, film and video, interactive software, music, performing arts, publishing, software and computer services, television and radio, etc. In addition, it also includes tourism, museums and art galleries, heritage and sports. This international competitiveness reflects a country"s economic soft power. The purpose of this study is to carry out a longitudinal analysis of the change trend of the international competitiveness of creative design industry in China from 2017 to 2021. The objects of evaluation in this article are glass industry, architecture industry, fashion industry, jewelry industry, toy industry, and furniture industry. These data are from the United Nations Commodity Trade Statistics Database and the China Economic Network Database. The measurement indicators include the international market share index, trade competitiveness index Including Net Export Revealed Comparative Advantage Index, which aims to analyze the international competitiveness of China"s creative design industry through the international competitiveness evaluation index in the international competition theory. According to the calculation results, the international competitiveness of China"s creative design industry is on the rise, but many industries are still at the lower level of the international value chain, It can be seen that there is a clear gap between the overall strength and the international powers. Therefore, China"s creative design industry should further improve its international competitiveness by improving the quality of creative products, strengthening the training of creative talents, establishing brand positioning awareness, protecting design copyright, and expanding the international market.

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