학술논문

Opportunities and Challenges: An Empirical Analysis of the International Competitiveness of China"s Digital Content Industry
Document Type
Academic Journal
Source
문화산업연구. 2022-06 22(2):23-30
Subject
creative culture
digital technology
digital economy
international competitiveness
trade performance research
창조적 문화
디지털 기술
디지털 경제
국제 경쟁력
무역성과연구
Language
Korean
ISSN
1598-0936
Abstract
최근에 창조적 문화와 디지털 경제를 융합한 디지털 콘텐츠 산업은 국민경제와 국제무역 중에 중요한 지위를 점차 차지하고 있다. 중국 디지털 기술의 진보는 중국디지털 콘텐츠 산업의 발전과 국제 경쟁력 강화에 대하여 기본적인 조건을 제공한다. 본 연구는 2015년-2018년 중국 디지털 콘텐츠 산업 국제 경쟁력의 변화 추세에 대하여 종적 분석을 진행하고자 무역 성과측정방법을 이용한다. 또한 2018년 미국, 독일, 프랑스, 영국, 일본, 한국, 싱가포르, 인도, 러시아, 캐나다와 오스트레일리아의 디지털 콘텐츠 산업 수출입 무역 데이터를 선택하여 중국 디지털 콘텐츠 산업의 국제 경쟁력과 수평 비교를 진행한다. 본 연구는 정보 통신 서비스, 영상 거래 및 관련 서비스, 기타 로열티 및 라이센스 수수료와 교육서비스를 대상으로 측정한다. 이 데이터는 유엔 상품 무역 통계 데이터베이스와 "2017-2018, 2019-2020 중국 디지털 산업 시장 패턴 및 투자에 관한 보고서"에서 기원한다. 측정 지표는 International Market Share Index, Trade Competitive Index, Net Export Revealed Comparative Advantage Index를 포함한다. 측정 결과에 따라 중국 디지털 기술은 디지털 콘텐츠 산업의 발전에 대하여 기회를 제공했으나 중국 디지털 콘텐츠 산업이 큰 도전에 직면하며 국제 경쟁력도 약하고 완만한 상승세를 보인다. 미국, 일본과 독일에서 디지털 콘텐츠 산업의 국제 경쟁력에 대하여 비교우위를 존재하고 한국, 인도, 러시아와 오스트레일리아 등 나라에서 디지털 콘텐츠 산업에 다양한 특징을 존재한다.
In recent years, the digital content industry which integrates creative culture and digital economy occupies an increasingly important position in the national economy and foreign trade. The progress of China"s digital technology provides the basic conditions for the development of its digital content industry and the enhancement of its international competitiveness.This paper uses the trade performance evaluation method to conduct a longitudinal analysis of the changing trend of the international competitiveness of China"s digital content industry from 2015 to 2018. At the same time, the import and export trade data of the digital content industry in the United States, Germany, France, the United Kingdom, Japan, South Korea, Singapore, India, Russia, Canada, and Australia in 2018 were selected to compare horizontally with the international competitiveness of China"s digital content industry.The objects of evaluation in this article are communication and information services, audio-visual transactions and related services, other royalties and license fees, and educational services. The data comes from the United Nations Commodity Trade Statistics Database and the statistical data of "China Digital Industry Market Pattern and Investment Observation 2017-2018, 2019-2020". The evaluation indicators are International Market Share Index, Trade Competitive Index, Net Export Revealed Comparative Advantage index. The evaluation results show that although China"s digital technology provides opportunities for the development of the digital content industry, China"s digital content industry still faces great challenges and its international competitiveness is weak. The international competitiveness of China"s digital content industry is showing a slow upward trend. The United States, Japan, and Germany have clear comparative advantages in the international competitiveness of digital content industries, and the digital content industries of South Korea, India, Russia, and Australia have their characteristics.

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