학술논문

개착식 지하철 역사구조물의 지진 취약도 함수 개발 및 적정성 평가
Document Type
Academic Journal
Source
한국철도학회 논문집. 2024-03 27(3):202-212
Subject
Seismic fragility function
Underground structure
Numerical model
Damage state
지진취약도함수
지하구조물
수치해석 모델
손상 상태
Language
Korean
ISSN
1738-6225
2288-2235
Abstract
본 논문에서는 선행 개발된 지하철 역사의 수치해석 모델을 활용하여 지진 취약도 함수를 개발하는 과정을 설명한다. 국내 지하 역사 구조물의 대표단면에 대해 국내에서 발생한 지진 가속도 시간이력 및 국내 설계 기준 입력 지진 하중을 적용한 동적 수치해석 결과를 활용하였다. 이전 연구의 수치 모델은 지반의 깊이 및 토양의 분류에 따라 총33개의 사례에 대해 개발되었으며, 표준설계스펙트럼에 매칭된 입력 지진파를 사용하였다. 개발된 모델에서 취약도 함수의 개발 절차를 손상 지수와 손상 정도에 따라 나누어 제시하였으며 이를 기반으로 하여 취약도 함수를 정립하였다. 그 후, 개발된 취약도 함수를 기존에 개발된 다른 선행 연구들의 지진 취약도 함수와 비교하였다. 이러한 비교를 통해 취약도 함수의 적정성에 대한 평가를 수행하였다.
In this paper, the process of developing seismic fragility functions using a numerical model of previously developed underground structures is explained. The numerical model presented in previous studies was developed for a total of 33 cases, considering input motion using Korea"s standard design spectra and applying the model based on the depth of the ground and soil classification. The development procedure of the fragility function in the developed model is presented and categorized by damage index and damage state; these results are used to establish the fragility function. Subsequently, the developed fragility function was compared with seismic fragility functions from previous studies. Through this comparison, an evaluation of the adequacy of the fragility function was conducted.