학술논문

O2O서비스에서의 가격행태에 대한 실증연구: 숙박업을 중심으로
Pricing Behavior on O2O Portals: A Case Study of the Accommodations Business
Document Type
Article
Source
정보통신정책연구 / Korean Telecommunications Policy Review. Dec 31, 2016 23(4):53
Subject
O2O서비스
객실가격 결정
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Type-II Tobit model O2O services
Room price level
Type-Ⅱ Tobit model.
Language
Korean
ISSN
1229-5981
Abstract
숙박업의 O2O서비스 업체들은 가격비교 사이트에 가입한 숙박업소들의 객실가격과 서비스를 사이트에 게시하고, 소비자를 숙박 서비스에 연결해주는 업무를 수행하고 있다. 본 논문은 O2O서비스에 가입한 숙박업소와 비가입한 숙박업소간의 객실가격 격차를 분석하고자 한다. 먼저, 선형회귀분석으로 추정한 결과, O2O서비스 가입 숙박업소의 객실가격이 비가입한 숙박업소보다 3.4 11.6% 정도 더 높은것으로 추정되었다. 하지만, O2O서비스 가입의 내생성을 고려하여 가입 숙박업소와 비가입 숙박업소의 가격 차이를 Type- Tobit model로 추정한 결과, 같은 특성을 갖는 모텔의 경우 약 11% 정도가 O2O서비스에 가입할 때의 객실가격이 오프라인으로 남아 있을 때의 객실가격에 비해 약 2.4% 정도낮은 것으로 추정되었고 O2O서비스의 확대는 O2O서비스 가입 숙박업소의 객실가격을 낮출 것으로 분석되었다.
Online-To-Offline (O2O) web sites for accommodations, by providing the features and prices of accommodations such as motels, help customers choose among providers. We investigate the price differentials between room prices of providers registered for O2O services and those of unregistered providers. Results from linear regression models show that the prices of registered providers were 3.4∼11.6% higher than those of unregistered providers. However, registration decisions by providers are endogenous and might be related to accommodation quality. After considering endogenous registration decision of individual providers using Type-II Tobit models, we conclude that the same providers would post much lower prices on O2O portals than they would offline. About 11% of motels appeared to have lower O2O prices than offline prices and their estimated price differential was 2.4% on average. We propose to use our empirical models for the studies of price differentials between online and offline markets in general.

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