학술논문

진이의 《녕》에서 사용된 중국 민요 <모리화>에 대한 연구
A Study on the Chinese Folk Song Molihua in Chen Yi's Ning
Document Type
Article
Source
음악과 현실 / Journal of Society for Music and Reality. Oct 15, 2023 66:185
Subject
진이
Chen Yi
《녕》
Ning
<모리화>
Molihua
민요
folk song
중국 전통 음악
Chinese traditional music
탈식민주의
postcolonialism
Language
Korean
ISSN
2765-5539
Abstract
중국 민요 <모리화>는 이미 18세기에 유럽에 전해졌으며 그 선율은 중국과 유럽의 많은 음악 작품에서 찾아볼 수 있다. 본 연구는 작곡가 진이의 비파, 바이올린, 첼로를 위한 트리오 ≪녕≫에서 사용된 <모리화>를 초점을 맞춘다. ≪녕≫은 진이가 제2차 세계대전 중 벌어진 난징 대학살을 기리기 위해 작곡한 작품인데, 이 작품에서 진이는 난징이 위치한 중국 강소성에서 전해지는 대표적인 민요 <모리화>로 난징 대학살의 경험자를 상징한다. ≪녕≫에서 <모리화>의 선율은 거의 완전한 형태로 나오지 않고 다양한 방식으로 변형돼 새로운 모티브로 발전했다. 음높이와 리듬은 원곡과 크게 다르지만 진이는 장식음과 악기의 특징적인 연주법을 통해 중국 전통음악의 특징을 선율에 일부 간직했다. 이 특징들은 ≪녕≫에서의 <모리화>를 ≪투란도트≫에서의 기계적인 <모리화>와 구별될 수 있는 것으로 음악이 다문화적 교류에서 생기는 차이를 보여준다.
The famous Chinese folk song Molihua spread to Europe as early as the 18th century, and its melody can be found in many Chinese and European music works. This study mainly focuses on Molihua in Ning created by composer Chen Yi, a trio for pipa, violin and cello. Chen Yi composed this work to recall the Nanjing Massacre. In this work, Chen Yi uses the representative folk song Molihua, which is widely spread in Jiangsu Province, China, where Nanjing is located, to symbolize those who witnessed the Nanjing Massacre. In Ning, the melodies of Molihua almost never appear completely, but are paraphrased in many ways and finally developed into new motives. Though the pitches and rhythms are quite different from the original song, Chen Yi retains some of the characteristics of Chinese traditional music in the melody by grace notes and some specific performing techniques of instruments. These characteristics distinguish the Molihua in Ning from the mechanical Molihua in Turandot, showing the differences produced by music in cross-cultural exchanges.

Online Access