학술논문

일제하 ‘식모폐지론(食母廢止論)’의 등장과 가사 담론의 한계
Emergence of 'Abolishment of Domestic Service' Discourses in Modern Korea
Document Type
Article
Author
Source
여성과 역사 / Women and History. Dec 30, 2023 39:69
Subject
가사노동자
식모
식모담론
폐지론
하녀
Domestic Service
Maid
Housekeeper
Servant Problem
Domestic Discourse
Language
Korean
English
ISSN
1738-6691
Abstract
이 논문은 일제시기 크게 부상한 ‘식모폐지론’에 주목하여 이것의 한국사적 특수성을 밝히고, 이에 비추어 오늘날에도 시급한 과제가 되고 있는 가사노동의 사회적 공론화에 대한 시사점을 찾고자 하였다. 일반적으로 담론과 현실은 상호작용을 하고 가사노동자에 대한 담론도 마찬가지이다. 미국과 일본 등지에서는 산업화의 진전에 따라 가사노동자의 부족 문제가 심각해지자, 그에 대한 대응으로 주부가 직접 가사노동을 수행하는 것을 강조하기 시작하였던 사정이 나타난다. 그런데 이와 달리 식민지 조선에서는 가사노동자로의 여성노동력 공급이 계속 뒷받침되고 있던 1920년대 후반 이미 강한 어조의 식모폐지론이 주창되기 시작하여, 담론과 현실이 동떨어진 양상을 보였다. 결론적으로, 이러한 차이는 가사노동을 담당하고 있던 여성들이 이 문제에 대해서조차 식민지 조선의 담론장에 주체적으로 참여할 수 없었기 때문에 발생하였다. ‘식모폐지론’은 담론장을 주도하고 있던 조선인 남성 지식인들의 신여성들에 대한 반감 및 비난과 결부되어 전개된 것이었다. 논의의 장에 제한적으로나마 참여할 수 있었던 일부 신여성들도 이러한 신여성 비난에 대해 스스로를 방어하고 근대적 주부로서의 면모를 강조하기 위해 ‘식모폐지론’에 동조하였다. 전시체 제기가 되면 가사학 전문가로 부상한 엘리트 여성들에게 공적 발화의 기회가 더욱 확대되었지만, 여전히 이들이 담론 생산에 주체적으로 참여했다고 보기는 어려웠다. 1930년대부터 조선총독부 당국에 협조하는 방식으로 입지를 다져온 이들의 논의는 식모폐지론을 더욱 강화하며 전시 총동원 논리에 흡수되었고 전쟁에 적극 협력하는 것으로 귀결되었던 것이다.
This paper examines discourses on domestic labor in Korea, with a focus on the claim for the ‘abolition of domestic service’ during the colonial period under Japanese imperialism. This period marked the recognition of domestic service labor as a part of society for the first time. Through this exploration, this article aims to gain insights into contemporary social discourses on domestic labor in Korea. The pressing request for the ‘abolition of domestic service’ in colonial Korean society during that period has a distinctive aspect compared to other societies of the time. This is particularly evident in the notable disconnection between reality and discourse. For example, discussions about domestic laborers in the United States and Japan saw an increased emphasis on the direct engagement of housewives in domestic work, a response that became prominent as the shortage of domestic laborers reached a critical point during the process of industrialization. However, in colonial Korea, even with a consistent supply of female labor for domestic work in the late 1920s, a robust voice favoring the abolition of domestic service surfaced. This discrepancy arose because the women who were the main subjects of the domestic labor issue could not actively participate in the discourse in colonial Korea. The “abolition” discourse was intertwined with the resentment and criticism against the “new women” by male Korean intellectuals who were leading the discourse. Even those of new women who had limited participation in discussions aligned with the “abolition” discourse to defend themselves against the criticism of new women and emphasize their modern housewife roles. As wartime mobilization began, elite women, emerging as home economics experts, had increased opportunities to publicly express their views. However, that doesn’t mean that they could actively participate in the arena of discourses. The elite women who had aligned themselves with colonial authorities since the 1930s intensified the discourse on the ‘abolition of domestic service,’ reinforcing it with the logic of total mobilization, which lead to an effective collaboration during the wartime period.

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