학술논문

中国晚清至 '五四'教育制度变迁中的 '文学'演变
The Evolution of 'Literature' in China’s Educational System Changes from the Late Qing Dynasty to the May Fourth Movement
Document Type
Article
Source
중국학연구 / The Journal of Chinese Studies. May 30, 2021 96:109
Subject
신문학
교육제도
문학교육
변천
new literature
education system
literary education
reform
新文学
教育制度
文学教育
变革
Language
Korean
ISSN
1229-3458
Abstract
이 논문은 중국 청말부터 5·4 시기까지의 교육제도 개혁에서 일어난 ‘문학’의 함의 변천에 대한 고찰을 통해 교육이 권력 체제의 구현으로서 어떻게 문학의 현대적 전환에 영향을 끼쳤는지를 논증하였다. 중국의 청말 민국 시기에 신식 교육과 현대 문학은 현대화 구조 전환을 동시에 완성하였는데 이들은 서로 작용하고 서로 영향을 주었다. 그 가운데 교육제도의 변혁은 신문학의 탄생과 발전에 있어 중요한 역할을 하였다. 청나라 말에 학당 제도의 설립, 그리고 『奏定学堂章程』과 『钦定学堂章程』의 발표와 시행은 ‘문학’의 개념을 명확히 했을 뿐만 아니라 ‘문학 교육’에 조건을 제공하였다. 민국 초기에 ‘五育并举’의 교육 방침과 ‘문학에 대한 흥미를 함양하자’는 국문 교육 목표는 교육제도의 진보성을 나타내고 뚜렷한 계몽가치 취향을 가지므로 향후 신문화 운동이 조성하는 국민성의 목표와 일치하다. 5·4 시기에 설립된 ‘임술학제’는 현대 학제에 대한 토대를 다지면서 국문 교육의 중점이 중국 문학에 대한 흥미를 불러일으키고 중국 문학을 감상하는 능력을 육성하는 데 있다는 것을 명확히 하였는데 이것은 ‘5·4’ 신문화 운동에 대한 주장과 부합되고 또한 ‘사람’에 대한 육성이 반드시 ‘신문학’을 통해 이루어져야 한다는 것을 다시 명확히 하였다. 이로써 신문학은 국문 교육에서의 지위가 한층 더 확고해졌다. 신식 교육제도의 확립은 지식, 문화 등 분야의 변혁을 가져왔을 뿐만 아니라 신문학으로 하여금 교육에서의 ‘지식 신분’을 확립하게 하였으며 국어 교과서의 개혁으로 문학의 지식 생산과 전파가 가속화되었다. 청나라 말기에서 민국 초년에 국문 교과서는 백화문에 대한 제창과 신문학에 대한 흥미를 점차적으로 나타냈으며 학생들은 교과서에 실린 신문학 작품을 공부함으로써 현대 문학 심미관을 형성하였고 새로운 언어 규범을 수립하였다. 이런 것들은 중국 문학의 현대 구조 전환과 전파에 모두 중요한 영향을 끼쳤다.
This article examines the evolution of the meaning of “literature” in China’s education system reform from the late Qing Dynasty to the May Fourth Movement, and demonstrates how education, as a manifestation of the power mechanism, has an effect on the modern transformation of literature. During the period of the late Qing Dynasty and the Republic of China, modern education and modern literature almost completed the modernization transformation at the same time, and the two interacted and influenced each other. Between them, the reform of the education system played a vital role in the birth and development of new literature. In the late Qing Dynasty, the establishment of the school system and the promulgation and implementation of the “Presented School Regulation” and “Authorized School Regulation” not only clarified the concept of “literature”, but also opened up space for “literary education”. At the beginning of the Republic of China, the educational policy of “Educating Five Domains Simultaneously” and the national education goal of “cultivating the interest of literature”, reflecting the progressiveness of the education system, had obvious orientation of enlightenment values, and was consistent with the goal of the later New Culture Movement to shape national character. The establishment of the “Renxu School System” during the May Fourth Movement was the foundation of the modern school system, and clarified that the focus of Chinese education was to stimulate interest in the study of Chinese literature and cultivate the ability to appreciate Chinese literature, which was in line with the proposition of “May Fourth” New Culture Movement, and further clarified that the cultivation of “human” must be completed through “new literature”. So far, the status of new literature in Chinese education has been further consolidated. The establishment of a new education system not only brings about changes in knowledge and culture, and enables new literature to establish a “knowledge identity” in education, but also accelerates the production and dissemination of knowledge in literature through the reform of the compilation of Chinese textbooks. The Chinese textbooks of late Qing Dynasty and the beginning of the Republic of China gradually reflected the promotion of vernacular Chinese and the interest in new literature. Through the study of new literary works in textbooks, students formed a modern literary aesthetics and established new language norms, which had an important impact on the modern transformation and dissemination of Chinese literature.

Online Access