학술논문

최서해의 초기 작품과 바쿠닌의 아나키즘
Choi Seo-hae’s Early Works and Bakunin’s Anarchism
Document Type
Article
Author
Source
국제어문 / Korean Language and Literature in International Context. Mar 31, 2024 100:169
Subject
최서해
바쿠닌
아나키즘
신경향파
신경향문학
아나키스트
개조사 상
반역정신
자유
파괴와 창조
Choi Seo-hae
Bakunin
anarchism
new tendency
new tendency literature
anarchist
reformation ideas
rebellious spirit
freedom
destruction and creation
Language
Korean
ISSN
1225-1216
Abstract
이글의 목적은 신경향파 작가인 최서해의 작품을 재인식하는 측면에서, 20세기 초기 아나키스트 바쿠닌의 사상이 한국에서 전개된 흔적을 고찰하면서 최서해의 문학의식과 바쿠닌 사상의 친연성을 검토해 보는 것이다. 3.1운동의 실패 이후 사회 혼란기에 처하여 지식인들은 과거의 봉건제도에 저항하면서 새로운 길을 끊임없이 모색하였고, 이와 함께 사회주의 사상도 점차 근대 한국에 유입되었다. 그러나 이 시기는 한국에서 민족주의, 사회주의 등 다양한 사상이 혼합된 시기이기도 한데, 개인의 주체성을 추구하고 새로운 사회질서를 건설하기 위한 아나키즘의 영향이 확대되면서 1920년대 초반기에는 아나키즘과 마르크스주의 사이에 명확히 경계선이 없었다. 이러한 모호성과 당시 문학 작가들의 논설을 결합하여, 신경향파, 카프를 비롯된 프로문학 진영에 소속된 지식인들이 다소나마 초기 아나키즘의 사상이론을 접한 적이 있음을 추측할 수 있다. 그중에 최서해의 독특한 창작 방식은 당시 문단의 주목을 받았고, 동시에 그의 작품에서도 아나키즘과 마르크스주의 사상이 공존하는 시대적 특수성을 보여주고 있다. 최서해의 작품에 등장한 인물들은 대부분 폭력, 강도 등 극단적인 수단을 통해 저항함으로써 사회질서를 타파하고 개인의 자유와 자율성을 추구하는 하층민인데, 이러한 강한 반억압, 반계급적 색채는 아나키즘의 사상과 연동할 수 있고 특히 바쿠닌의 투쟁 방법론과 닮아있다. 마르크스와 대립 관계로 근대 초기의 한국에서 바쿠닌은 크로포트킨과 동등한 주목을 받지 못했지만, 사회의 전체 환경을 보면, 크로포트킨의 이론적 지지보다 바쿠닌의 직접 파괴 행동에 대한 방법이 근대 한국 사회의 수요에 더 부합하는 측면이 있다. 따라서 본문은 근대 초기에 한국 문학계의 바쿠닌에 관한 기재를 고찰하고, 최서해의 초기 수필, 소설 등을 분석함으로써 당시의 사회 배경을 이해하며, 작가의식과 바쿠닌의 사상적 요소와의 연관성을 검증하고자 한다.
This article aims to investigate the influence of anarchist thinker Bakunin’s ideas in Korea during the early 20th century by re-evaluating the works of the new-tendency writer Choi Seo-hae. It seeks to explore Choi’s literary mindset and his alignment with Bakunin’s ideology. Following the March 1 Movement’s setback, amidst social upheaval, intellectuals embarked on a quest for new paths while resisting the remnants of the feudal system. At the same time, socialist ideologies began to seep into modern societies. However, this period also saw a blending of various ideas such as nationalism and socialism in Korea. With the influence of anarchism, which champions individual subjectivity and the establishment of a new social order, the lines between anarchism and socialism were blurred in the early 1920s. By juxtaposing this ambiguity with the discourse among literary writers of the time, it can be inferred that intellectuals associated with the social literary movements, such as the New Tendency and KAPF, were exposed to the ideological theories of the early anarchism. Among these, Choi Seo-hae’s distinctive approach to creation captured the attention of the literary scene, exhibiting the zeitgeist where anarchism and socialist ideas coexisted. Most of the characters in Choi’s works are lower-class individuals who break the social order and strive for individual freedom and self-discipline by resisting through extreme means such as violence and robbery. This strong anti-oppression and anti-class sentiment resonates strongly with anarchist ideology, especially akin to Bakunin’s methodology of struggle. Due to his hostile relationship with Marx, Bakunin did not garner the same attention as Kropotkin in early modern Korea. However, from the perspective of the broader social context, Bakunin’s strategy of direct destruction better aligned with the exigencies of modern Korean society than Kropotkin’s theoretical support. Therefore, through an investigation of the records of Bakunin in the early modern Korean literary circle, this paper analyzes Choi Seo-hae’s early essays and novels to understand the social background of the era and substantiate the correlation between the writer’s consciousness and Bakunin’s ideological elements.

Online Access