학술논문

중국 소비자들의 과도하고 집단적인 추종소비행동의 이해
Understanding Chinese Consumers’ Excessive and Collective Follow Suit Behavior
Document Type
Article
Source
통상정보연구 / International Commerce and Information Review. Dec 31, 2021 23(4):27
Subject
Follow suit behavior
Economic factor
Socio-cultural influence
Psychological needs
Collectivism tendency
추종소비행동
경제적 요인
사회문화적 영향
심리적 니즈
집단주의 성향
Language
Korean
ISSN
1598-7604
Abstract
본 연구는 중국인들의 과도하고 집단적인 추종현상을 설명하기 위해 중국인들만이 지니는 독특한 특성에 주목하였다. 즉, 중국인들의 경제적 환경변화, 사회문화적 가치체계, 심리적 지향점을 통해 그들의 추종소비현상을 파악하고 자 하였다. 특히 사치재와 필수재로 제품을 구별하여 비교 분석함으로써 추종소비행동에 관한 논의를 보다 성숙시키고 자 하였다. 검증 결과, 중국인들의 구매력 상승과 집단주의적 성향을 기반으로 그들의 체면치레 문화, 주류사회에 속하고 싶은 욕구가 사치재에 대한 추종소비를 불러일으키고 있었다. 또한 중국인들의 구매력 상승과 집단주의 성향을 바탕으로 제품에 대한 리스크를 줄이고 자 다양한 레퍼런스를 활용하는 적극적인 위험회피 성향과 주류가 쓰는 제품을 선택함으로써 불확실성을 줄이고 하는 심리적 니즈가 어우러져 필수재에서도 과도한 추종소비를 하는 것으로 파악되었다.
This study aims to improve the maturity of research in this field by identifying excessive and collective follow suit consumption phenomena of Chinese consumers according to their unique influencing factors of economic, socio-cultural, and psychological needs, as well as conducting comparative analysis between products. Depending on the characteristics of the product, this study attempts to select luxury brands and necessities to analysis and compare how much impact on follow suit behavior according to the different levels of vary influencing factors of different product categories. The results imply that purchasing power boosted by the rapid growth of the Chinese economy, the face saving culture based on Confucian culture, the psychological needs of desire for mainstream based on Sinocentrism, and the psychology needs of risk aversion based on the social environment in China are important factors in forming Chinese consumers' excessive and collective follow suit behavior on luxury brands and necessities.

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