학술논문

Consumer Acceptance toward Internet Finance -A Comparative Study between China and the U.S.-
인터넷금융에 대한 소비자 수용도 연구 -중국과 미국 소비자 비교 분석 중심으로-
Document Type
Article
Source
한중사회과학연구 / Korean-Chinese Social Science Studies. Apr 30, 2024 71:367
Subject
Consumer Acceptance
Internet Finance
Comparative Analysis between China and U
S
소비자 수용
인터넷금융
중국과 미국 비교 분석
Language
Korean
ISSN
1738-0456
Abstract
본 연구는 중국과 미국의 인터넷금융 시장을 비교 분석하는 연구로, 인터넷금융에 대한 양국 소비자의 수용도 수준을 집중 분석했다. 금융기술의 발전으로 금융시장에 대한 전통적인 진입장벽이 무너지고, 이에 따라 많은 소비자들이 인터넷금융에 접근할 수 있게됐다. 중국은 전 세계적으로 나타나고 있는 이 같은 흐름에서 선두주자로 부상했다. 인터넷금융에 대한 소비자의 수요가 강했기 때문이다. 이 같은 현상의 배경을 탐구하는 여러 연구가 있었지만, 본 연구는 미국과 중국에서 인터넷금융 제품과 서비스를 수용하는 소비자의 의지에 영향을 주는 메카니즘 분석을 시도했다. 설문조사와 실증분석을 통해 중국과 미국의 소비자들이 인터넷금융을 어떻게 인지하고 수용하는지를 파악했다. 본 연구 결과 인터넷금융에 대한 인지된 유용성을 수용하는 수준은 중국 소비자가 미국 소비자보다 높은 것으로 나타났다. 인터넷금융에 대한 인지된 사용의 편의성을 수용하는 수준은 양국 소비자 사이에서 뚜렷한 차이가 없었다. 미국의 소비자들은 사회적, 심리적, 인지된 위험 차원에서 중국 소비자들보다 높은 수준의 수용도를 보였다. 전체적으로 양국 소비자들은 인터넷금융의 보안에 대해 우려를 표명했지만, 중국 소비자들이 더 높은 수준의 인터넷금융 수용도를 보였다. 이는 양국의 소비자들이 모두 인터넷금융의 잇점을 인정하고 있지만, 인지된 위험이 소비자들의 인터넷금융 수용을 제약하고 있음을 보여준다. 인지된 위험은 특히 상대적으로 중국 소비자들보다 미국 소비자들의 인터넷금융 수용도를 떨어뜨리고 있는 것으로 보인다. 본 연구는 금융 정책 당국자들과 산업의 이해관계자들에게 인터넷금융에 대한 소비자 수용의 메카니즘과 이것이 인터넷금융 발전에 미치는 영향에 대해 인사이트를 제공한다.
This study conducts a comparative analysis of the internet finance sectors in China and the United States, with a specific focus on consumer acceptance of Internet Finance. As financial technology advances, traditional barriers within the financial industry are diminishing, facilitating greater consumer access to internet finance. China has emerged as a leader in this global trend, propelled by strong consumer demand. While various scholars have explored the reasons behind this phenomenon, our study seeks to investigate the underlying mechanisms influencing consumer willingness to adopt internet financial products and services in both countries. Through surveys and empirical analyses, we examine how consumers in China and the United States perceive and embrace internet finance. Our findings reveal that Chinese respondents generally exhibit a higher level of acceptance of the perceived usefulness of internet finance compared to their American counterparts, with no significant disparity in perceived ease of use. Conversely, American respondents display greater acceptance across the social, psychological, and perceived risk dimensions. Furthermore, Chinese respondents demonstrate a stronger acceptance in terms of behavioral intention. Overall, while both Chinese and American consumers express concerns about the security of internet finance, Chinese consumers exhibit a higher degree of acceptance. This suggests that although consumers in both countries acknowledge the benefits of internet finance, perceived risk serves as a limiting factor for adoption, particularly among American consumers who show a lower inclination to adopt internet financial products and services compared to their Chinese counterparts. Our study offers insights for policymakers and industry stakeholders by delving into the dynamics of consumer acceptance and its impact on the development of internet finance.

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