학술논문

무용전공 여자 대학생의 유능성, 자신감과 자기효능감의 개념 탐색
Exploring the Concepts of Competence, Self-Confidence, and Self-Efficacy of College Women Students Majoring in Dance
Document Type
Article
Source
한국스포츠심리학회지 / Korean Journal of Sport Psychology. Feb 28, 2024 35(1):31
Subject
무용
유능성
자신감
자기효능감
자기결정지수(SDI)
dance
competence
self-confidence
self-efficacy
self-determination index
Language
Korean
ISSN
1226-685x
Abstract
목적: 이 연구의 목적은 무용학과 대학생들이 인식하는 무용 유능성(competence), 자신감(self-confidence), 그리고 자기효능감(self-efficacy)의 개념적 차이를 탐색하는 데 있다. 방법: 무용학과에 소속된 여자 대학생 498명이 연구에 참여하였으며, 이들은 무용수업에서 인식하고 있는 유능성, 자신감과 자기효능감을 자기 보고식 설문에 응답하였다. 무용전공 대학생들에게 수집된 자료는 통계프로그램을 활용하여, 빈도, 기술, 신뢰도, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관 및 회귀분석을 수행하였다. 결과: 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석 결과 유능성, 자신감과 자기효능감은 명확히 구분되는 요인이자 개념으로 확인되었다. 상관분석에서도 세 변인 모두 정적상관을 보였다. 회귀분석에서 준거 변인인 자기결정지수(Self-Determination Index; SDI)는 무용전공 학생들의 유능성, 자기효능감, 그리고 자신감에 정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 무용전공 대학생들은 유능성, 자신감, 그리고 자기효능감을 서로 다르게 인식하고 있으며, 세 요인이 명확히 다르게 해석되고 개념화된다는 것을 보여준다. 결론: 무용전공 대학생들은 유능성, 자신감, 그리고 자기효능감을 명확히 다르게 인식하였으며, 각 세요인은 개념적으로 구분되는 세 가지 심리적 요소라는 사실을 확인하였다. 이에 무용 전공생들의 자신감 향상과 동기부여를 위한 효율적인 교수전략과 미래 연구에 대한 논의와 방향성에 대해 논하였다.
Purpose: The aim of this study was to explore the conceptual distinctions between competence, self-confidence and self-efficacy in undergraduate students in Department of Dance. Methods: This study design was cross-sectional. 498 undergraduate women students in Departments of Dance in Seoul participated in this study and self-reported their competence, self-confidence, and self-efficacy over the semester period. Data collected was used for statistical analyses of descriptives and frequencies, reliability, correlation, and a series of regression. Results: In results, both exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) empirically supported the psychometric model of three constructs (i.e., competence, self-confidence and self-efficacy) in a sample of undergraduate women dancers. In multiple regression analyses, self-determination index (SDI) as a predictor was positively associated with competence, self-confidence, and self-efficacy of undergraduate dancers. Conclusion: This study provides useful information and better understanding of three motivational concepts, namely competence, self-confidence, and self-efficacy in future study, and helps practitioner/instructors develop effective instructional strategies to motivate women dancers in university.

Online Access