학술논문

중국유학생들의 전공 선택 동기가 전공만족에 미치는 영향에 있어 대학생활적응의 조절효과
Control Effect of College Life Adjustment in the Influence of Major Selection Motivation of Chinese Students to the Major Satisfaction
Document Type
Article
Source
Tourism Research. Sep 30, 2016 41(3):83
Subject
전공 선택 동기
전공만족
대학생활 적응
Major selection motivation
major satisfaction
college life adjustment
Language
Korean
English
ISSN
1229-571x
Abstract
본 연구에서는 유학생들의 전공 선택 동기에 대한 연구의 필요성을 바탕으로 현재 한국에서 외국인 유학생 가운데 가장 많은 수를 차지하고 있는 중국인 유학생의 전공 선택 동기와 전공만족 간의 관계를 파악하고 중국 유학생들의 대학생활적응은 전공 선택 동기와 전공만족 간의 관계에 대한 조절효과를 규명하고자 하였다. 실증분석 결과 다음과 같은 연구결과가 도출되었다. 먼저 중국 유학생의 전공 선택 동기와 전공만족의 관계를 검증한 것으로 분석결과 전공 선택 동기 중 내재적 동기만이 전공만족에 정(+)의 방향으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 내재적 동기에 대해 높게 지각하면 전공만족도가 높아진다고 볼 수 있다. 하지만 전공 선택 동기 중 외재적 동기는 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다음으로 대학생활 적응의 조절효과에 있어서는 중국 유학생의 대학생활 적응에 따라 전공 선택 동기가 전공만족도에 미치는 영향력의 차이를 검증한 결과 내재적동기에 대해 높게 지각하면 전공만족이 높아지며 대학생활 적응이 조절효과를 보이면서 전공만족을 높게 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 유학생들에게 단순 한국대학에 입학을 시킬때 단순 한국어능력시험을 통해 선발하기 보다는 적성 및 흥미도 테스트 및 졸업 후 어떠한 직무에서 일을 할 예정이며, 전공을 선택한 동기에 대한 충분한 사전 검증을 통해 학생들을 선발해야 할 것이다. 또한 유학생들이 자신감을 가질 수 있도록 쉽게 달성 가능한 목표를 설정하여 자신감을 가질 수있도록 하거나 한국학생들과 문화적 교류 및 공동생활을 할 수 있는 프로그램 제시를 통해 심리 및 육체적으로 한국문화나 생활에 적응할 수 있도록 지원해야 할 것이며, 유학생들의 교육적응을 높이기위한 대학차원의 노력이 필요하다고 할 수 있다.
This study aims to understand the relationship between major selection motivation and major satisfaction of Chinese students who occupy the large share of foreign students in Korea based on the necessity of study for major selection motivation of foreign students, and verify the control effect of relationship between major selection motivation and major satisfaction for the adjustment of college life of Chinese students. The deducted study results following analysis result of actual proof are as follows. First, when analyzing the relationship between major selection motivation and major satisfaction of Chinese students, the immanent motivation among major selection motivation had positive influence to major satisfaction. In other words, the higher the immanent motivation is, the higher the major satisfaction is. However, the extrinsic motivation did not have significant influence statistically. Next, as for the control effect to college life adjustment, when verifying the difference of influence of major selection motivation to major satisfaction regarding the college life adjustment of Chinese students, the higher one aware immanent motivation, the higher the major satisfaction is, and showed control effect to college life adjustment and showed higher major satisfaction. Based on the study result, the students must be chosen by not just simple TOPIK(Test of Proficiency in Korean) test but conduct advance verification such as aptitude and interest test, career path they will pursue after graduation, or the major selection motivation. Also, to give confidence to the foreign students, the schools need to put their effort the support students to adjust into Korean culture and life physically and psychologically by providing program that they can set attainable goal to have confidence, and to enjoy cultural exchange and community activity with Korean students to ultimately increase the educational adjustment of foreign students.

Online Access