학술논문

일학습병행 공동훈련센터 전담자 교육훈련 효과성 분석 연구
Performance Evaluation on Educational Program for Employees of the Work-Learning Dual System Training Center
Document Type
Article
Source
실천공학교육논문지 / Journal of practical engineering education. Apr 30, 2024 16(2):215
Subject
Korean dual system
Work-learning dual system training center
Effectiveness of educational programs
Language
Korean
ISSN
2288-405x
Abstract
본 연구는 일학습병행 사업관계자 직무연수 참여자 2,543명의 교육훈련 만족도 조사 결과를 활용하여 일학습병행 공동훈련센터 전담자를 주 대상으로 한 교육훈련의 성과분석을 진행하고, 교육과정 효과성 제고를 위한 시사점을 제시하였다. 연구 결과 일학습병행 공동훈련센터 전담자 교육훈련은 매우 높은 수준의 학습자 만족도를 나타내 성공적인 교육훈련을 제공한 것으로 평가되었다. 교육과정 운영 현황 및 교육 참여자 특성은 학습자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 강사·주제·시설 환경·운영 측면의 만족은 모두 교육과정 만족에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
This study analyzed the performance of educational program for the employees of the work-learning dual system training center using the results of the satisfaction survey of 2,543 and then, suggested implications for enhancing the effectiveness of the curriculum. As a result of the analysis, this educational program showed very high level of satisfaction and was evaluated to provide successful education. Education participant satisfaction was found to be affected by the curriculum situation and participant characteristics. Satisfaction in terms of instructor, subject, facility environment, and operation was all found to have a significant influence on the effectiveness of the educational program for employees of the work-learning dual system training center.

Online Access