학술논문

북한의 학문분류체계
The System of Academic Classification of North Korea
Document Type
Article
Source
북한연구학회보 / NORTH KOREAN STUDIES REVIEW. Aug 30, 2006 10(1):1
Subject
학문분류
대학학과
연구기관
도서분류
사전적 개념
학위
연구성과평가
academic classification
dept. of Univ.
research institute
document classification
Lexical concept
academic degree
evaluating the accomplishment of academic
Language
Korean
ISSN
1229-1161
Abstract
본 논문은 분단이후 북한의 제 학문분야에서의 연구성과를 분석 파악하기 위한 기초연구로서 학문분류체계와 특징을 검토하는데 목적을 두고 있다. 학문분류체계는 시대적인 상황에 따라 변화되며 국가마다 특수성을 지니고 있기 때문에 규격화되어 있지 않고 통일성이 없는 것이 특징이다. 북한의 학문체계도 학문으로서의 보편성이란 관점에서 공통성도 지니고 있지만 북한 나름대로의 국가적 특수성을 지니고 있다. 따라서 북한의 학문분류체계를 파악하기 위하여 교육과 연구의 제 영역에서의 분류실태에 대한 분석을 시도하였다. 즉, 교육과 학술기관(대학 학과와 연구소)에서의 분류실태, 문헌(도서)분류와 사전적 개념 및 학위의 종류, 분야별 연구성과 평가과정에서의 분류를 종합 검토하여 이를 토대로 학문분류체계의 시안을 작성하였다. 시안에 대한 타당성을 검토하고 특징을 도출한 결과 우선적으로 학문의 대상인 과학을 자연과학과 사회과학으로 양분하고 인문과학을 사회과학의 틀 속에 포함하여 분류하고 있으며 계급성을 강조하고 있다. 둘째로 사회과학을 주체철학, 혁명력사학, 철학, 력사학, 고고학, 민속학, 민족고전학, 경제학, 법학, 정치학, 언어학, 문예학, 교육학, 군사학 등 총 14개로 분류하고 있다. 셋째로 체제이데올로기와 지도자에 관한 문제를 학문적 차원에서 접근하고 있다. 넷째로 학문영역의 폭이 넓지 못하다. 따라서 분과학문으로 분화하지 못하고 미분화상태에 있어 많은 분야에서 독자적인 학문영역을 확보하지 못하고 있다. 결론적으로 북한의 학문체계의 제 특성은 체제 성격이 반영된 결과라 하겠다.
This is a basic study to analysis the accomplishment of North Korea`s academic after the division of Korean peninsula and it aims to investigate the characteristics and system of academic classification. The system of academic classification is changeable by the situation of the times and it has the national distinctiveness. Because of these features, the system of academic classification is not standardized and it does not have a unity. Therefore, this study analyses the actual condition of classification by education and studying for investigating the system of academic classification. That is, the model of the system of academic classification which is suggested in this study is the result of investigating the actual condition of the classification by dept. of Univ. and research institutes, the lexical concept of document classification and types of academic degree, and the classification by evaluating the accomplishment of academic. As a result of examining logicality of the model and drawing the characteristics, first, the system of academic classification of North Korea divides science into natural science and social science and it regards human sciences as a part of social science. Second, it classifies social science into 14 groups; Juche philosophy, revolution history, philosophy, the historical science, archeology, folklore, the ethno classics, economics, law, politics, linguistics, the science of literature, pedagogy, military science. Third, it has an academic approach to the problem of ideology and leader. Fourth, it does not have various academic fields and its own academic field in many parts. In short, the character of the regime is reflected in the system of academic classification of North Korea.

Online Access