학술논문

대만 일관도의 종교조직과 발전
The Religious Organization and Development of I-Kuan Tao in Taiwan
Document Type
Article
Source
신종교연구 / Journal of New Religions. Oct 31, 2019 41:69
Subject
대만 일관도
신종교
종교조직
공익사업조직
조선(組線)과 총회(總會)
I-Kuan Tao
Taiwan
New Religious Movements
Religious Organizations
Public Service Organizations
Language
Korean
ISSN
1738-7035
Abstract
대만 일관도는 중국 명·청시기 민중사회에서 유행하였던 민간종교인 선천도(先天道)에서 유래되었으며 오늘날에는 대만의 대표적인 신종교 조직으로 발전하였다. 이후 일관도는 당시 정부의 종교박해로 인해 중국대륙에서 그 주변국가로 이주하여 종교 활동을 이어갔고 특히 대만에서 큰 발전을 이루게 되었다. 현재는 대만 일관도라고 할 정도로 대만을 중심으로 80여개 국가에 널리 전파되어 국제적인 신종교가 되었다. 본 논문에서는 대만 일관도의 조직운영방법 및 그 발전 현황을 살펴보고자 한다. 일관도의 국내외 조직의 구성과 사회공익활동을 살펴봄으로써 일관도의 종교조직 특성을 고찰해보기로 한다. 대만 일관도는 불당(佛堂)을 중심으로 조직이 구성되며, 그 조직 내에 일정한 직급체계를 두어 각기 다른 도무(道務)를 행한다. 18대 조사인 장천연(張天然, 1889-1947) 이후, 18개의 조선(組線)으로 나뉘어 종교 활동을 하고 있을 뿐만 아니라 총회(總會)를 구성하여 국내외적으로 연합활동을 함께 실행하고 있다. 주요 공익사업활동으로는 중국고전독경(讀經)운동, 중화문화교육, 사회복지와 자원봉사, 재난구호활동 그리고 채식문화전파활동 등이 있다. 이처럼 대만 신종교인 일관도의 조직체계와 그 발전 형태를 이해함으로써 자연스레 한국 신종교의 조직체계와 비교할 수 있게 될 것이다. 나아가 신종교의 조직체계의 다양성을 이해하고 그 조직 활동의 특징을 이해하는 데 기여하게 될 것을 기대한다.
I-Kuan Tao (一貫道, yiguandao) of Taiwan originated from Xiantiandao (先天道), a folk religion that enjoyed popularity in common society during the Ming and Qing dynasties in China. Today I-Kuan Tao has developed into a representative new religious organization in Taiwan. Over the course of the organization’s history, I-Kuan Tao moved from Mainland China to neighboring countries and continued their religious activities. They did this because they faced religious persecution from the mainland’s government at that time, and after moving elsewhere, they emerged as especially strong in Taiwan. They now call themselves ‘I-Kuan Tao of Taiwan,’ and have spread to 80 countries; cementing themselves as a transnational new religious group. In this paper, I will study the organizational operations of I-Kuan Tao and the religion’s development status. The characteristics of the religious organization of I-Kuan Tao will be examined by observing the composition of their domestic and overseas organizations and their social and public activities. I-Kuan Tao of Taiwan is organized around branch temples (佛堂fotang), and there are various positions related to the performance of specialized religious works that exist within their system as part of their overall organization. After Zhang Tianran, the 18th patriarch of I-Kuan Tao, passed, I-Kuan Tao divided into 18 lineage orders (組線zuxian), each of which engaged in separate religious activities but formed a General Assembly to carry out joint activities both at home and abroad. Major public service activities include ongoing campaigns such as the popularization of reading Chinese Classics, education in traditional Chinese culture, social welfare and volunteering, disaster relief work, and the propagation of vegetarian culture. Thus, in our quest to better understand I-Kuan Tao’s religious organization system and development as a new religious movement in Taiwan, we, the authors of this paper, instinctively compare it with Korean new religious movements. Furthermore, through research on the organizational systems and development of new religious movements in various countries, we can come to understand the diverse varieties of organizational systems employed by new religions and the characteristics of their organizational activities.

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