학술논문

사회적 책임기업 이미지가 기부금 지출과 기업가치의 관계에 미치는 영향
The Effect of the Image of Corporate Social Responsibility on the Relationship between Donation and Firm Value
Document Type
Article
Source
회계와 정책연구 / Review of Accounting and Policy Studies (RAPS). Dec 31, 2017 22(6):33
Subject
사회적 책임
기업 이미지
기부금
Ohlson 모형
경제정의지수
corporate socal responsibility
firm’s image
donation
Ohlson model
KEJI index
Language
Korean
ISSN
2635-8611
Abstract
[연구목적] 본 연구는 사회적 책임기업이라는 이미지가 기부금 지출과 기업가치의 관계에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 한다. [연구방법] 본 연구의 표본은 유가증권 상장 제조업 2011년부터 2016년까지의 재무자료와 주식자료를 추출하였다. 변수계산 등을 고려한 연구기간은 2012년부터 2016년까지이며 표본선정 과정을 충족한 1,950 기업-연 표본을 사용하였다. 사회적 책임기업 이미지가 구축되어 있는 기업에서 기부금 지출이 기업가치에 어떻게 영향을 미치는지를 확인하기 위해 Ohlson 가치평가모형을 사용하여 회귀분석을 실시하였다. [연구결과] 분석 결과, 기부금 지출은 기업가치에 유의한 양(+)의 관련성이 나타났다. 이는 선행연구와 일관되게 나타난 결과이다. 본 연구의 가설을 검증하기 위해 사회적 책임기업 이미지 구축여부의 측정치로 경제정의지수가 발표된 상위 200개 기업에 더미변수를 부여하였다. 사회적 책임기업 이미지와 기부금 지출의 상호작용항을 연구모형에 포함하여 기업가치에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 사회적 책임기업 이미지와 기부금 지출의 상호작용항은 기업가치에 유의한 양(+)의 관련성이 있는 것으로 나타났다. 이는 사회적 책임기업 이미지가 구축되어 있는 기업의 기부금 지출이 사회적 책임기업 이미지가 구축되어 있는 않은 기업의 기부금 지출보다 기업가치에 더 긍정적인 영향이 있음을 의미한다. 이러한 결과는 기부금 지출이 없는 기업을 제외한 표본의 분석에서도 동일하게 나타났다. [연구의 시사점] 본 연구는 기업이 사회적 책임기업 이미지를 가지고 있는 경우 기업의 기부금 지출이 기업가치에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하였다는 점에서 선행연구와 차별점이 있다. 또한 기부금 지출의 효율성을 높이기 위해서는 사회공헌활동을 통해 사회적 책임기업 이미지를 구축할 필요성이 있음을 시사한다.
[Purpose] This study examines the effect of image of corporate social responsibility(CSR) on the relationship between donation expenses and firm value. [Methodology] The image of corporate social responsibility is measured by the KEJI index which has been frequently used in CSR research. We designate the firms with KEJI index as the firms with high image of corporate social responsibility because KEJI index is disclosed only for the top 200 firms. [Findings] The results of the analysis are as follows. Donation is positively related to firm value. The results are consistent with findings of previous studies. To test the main hypothesis, dummy variable for firms with KEJI index is included in model as the interaction term with donation. We found that the interaction term of KEJI index dummy and donation is positively related to firm value. The results suggest that the effects of donation on the firm value are higher in the firms with the image of corporate social responsibility than in other firms. We found similar results in the sub-samples in which non-donation firms are excluded. [Implications] The contribution of this study is that it examines the effect of image of corporate social responsibility on the relationship between donation expenses and firm value. The findings suggest that firms need to build the image of corporate social responsibility to increase the effect of donation on the firm’s value.

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