학술논문

고령자 건강증진 메타버스 교육플랫폼 구축 및 사용성평가 연구
A Study on Construction and Usability Evaluation of Metaverse Education Platform for the Health Promotion of the Older Adults
Document Type
Article
Source
한국융합과학회지 / Korean Journal of Convergence Science. Feb 28, 2024 13(2):279
Subject
Metaverse
Gathertown
Older adults
Health Promotion
Education Platform
메타버스
게더타운
고령자
건강증진
교육플랫폼
Language
Korean
English
ISSN
2671-7395
Abstract
연구목적 본 연구는 고령자 건강증진 메타버스 교육플랫폼을 통해 고령자 온라인 교육 생태계를 확장하고, 고령자의 건강증진에 기여하는 것을 목표로 한다. 연구방법 게더타운을 활용하여 고령자 건강증진 메타버스 교육플랫폼을 구축했으며, 고령자 5명을 대상으로 파일럿 교육을 수행한 후 사용성평가를 수행했다. 만족도 문항은 STATA 17.0 프로그램을 이용하여 기술통계분석을 실시했으며, 주관적 평가는 주요내용을 범주화하여 제시했다. 결과 연구대상자는 고령자 건강증진 메타버스 교육플랫폼에 대해 메타버스 활용이 건강증진 교육에 유용하며, 메타버스 활용 교육에 만족하고, 교사와의 상호작용이 원활한 등 전체적으로 긍정적인 만족도를 나타냈다. 결론 고령자의 건강증진 메타버스 교육플랫폼의 가능성을 확인하였으며, 효과적인 적용을 위해 고령자의 디지털 교육, 고령자의 특성을 반영한 메타버스 환경구축이 필요하다.
Purpose This study aims to expand the online education ecosystem for older adults and contribute to improving the health of older adults through the Metaverse Education Platform for the Health Promotion of the Older Adults. Methods Using Gathertown, we built a Metaverse Education Platform for the Health Promotion of the Older Adults and conducted pilot training for five older adults and then conducted a usability evaluation Descriptive statistical analysis was conducted on satisfaction using the STATA 17.0 program, and subjective evaluation was presented by categorizing main contents. Result The subjects of the study showed overall positive satisfaction with the Metaverse education platform, saying that the use of the Metaverse was useful for health promotion education, that they were satisfied with the education using the Metaverse. Conclusion The potential of the Metaverse education platform for health promotion of the older adults has been confirmed, and for effective application, digital education for the older adults and the establishment of a Metaverse environment that reflects the characteristics of the older adults are necessary.

Online Access