학술논문

웹 2.0 전후 환경과 플렉서블 아이덴티티 디자인의 관계현상연구
A Study on the relation phenomenon between before & after circumstance of web 2.0 and Flexible identity design
Document Type
Article
Author
Source
기초조형학연구 / Bulletin of Korean Society of Basic Design & Art. Apr 30, 2012 13(2):51
Subject
웹 2.0
참여
플렉서블 아이덴티티
제너레이티브 로고
web 2.0
participate flexible identity
Generative Logo
Language
Korean
ISSN
1598-8635
Abstract
웹 2.0의 핵심 키워드 ``참여``, ``공유`` 환경은 사회 각 분야의 변화를 주도 했다. 아이덴티티 디자인 분야에도 웹 2.0의 핵심 키워드를 통한 변화가 있었으며 ``웹 2.0 아이덴티티 디자인``이라고 하는 디자인적으로는 다소 불완전한 의미실현의 과도기적 사례들도 등장했다. 결국 ``플렉서블 아이덴티티``(Flexible Identity), ``제너레이티브 로고``(Generative logo)와 같은 진정한 사용자참여 실현으로서 웹 2.0시대를 보내며 웹 3.0 아이덴티티 시대의 기술 환경을 이해하고 웹 3.0 아이덴티티 디자인을 서서히 준비해야하는 단계에 이르렀다. ``웹 2.0 환경``, ``웹 2.0 아이덴티티 디자인``과 플렉서블 아이덴티티 디자인에 이르기까지의 전반적인 흐름을 통한 아이덴티티 디자인의 이해를 위해 연구자는 ``멜버른``(Melbourne), ``에이오엘``(Aol), ``IBM Campaign``과 같은 플렉서블 아이덴티티 디자인, ``씨드미디어``(Seed Media Group)의 ``제너레이티브 로고``(Generative logo) 사례를 연구하였다. 이를 통해 플렉서블 아이덴티티 디자인 제작 배경과 핵심 키워드와 같은 사회적 환경을 살펴보고 각 디자인의 특징을 분석하였다. 이후 웹 3.0 환경에 대한 디자인적 준비와 이해를 통한 발전된 연구의 필요성을 제기한다.
The circumstance of ``Participation`` and ``Sharing`` which are the core key words of web 2.0 has led the change in the various fields of society. There was also a change in the design field of identity through the core key words of web 2.0, and the transitional examples of the realization of meaning which is called as ``Identity Design of web 2.0`` and is a little incomplete in view of design have also appeared. In the end, by realizing the user`s real participation such as ``Flexible Identity`` and ``Generative Logo``, we let the generation of web 2.0 go away and have reached the stage to understand the technical circumstance in the Identity generation of web 3.0 and to prepare the Identity Design of web 3.0 gradually. For understanding the Identity Design through the general flow from ``circumstance of web 2.0`` & ``Identity Design of web 2.0`` to the design of Flexible Identity, I have studied the examples of the designs of Flexible Identity such as ``Melbourne``, ``Aol``, ``IBM Campaign`` and Generative Logo of ``Seed Media Group``. Through this study, I have looked at the social circumstance such as the design producing background of Flexible Identity and the core key words and analyzed the features of each design. Later on, the necessity for more developed study through the preparation of design and understanding toward the circumstance of web 3.0 is raised.

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