학술논문

코로나19 시기, 지역 언론의 경제 뉴스 특징과 담론 부산지역 언론의 경제 뉴스 내용 분석
Characteristics and Discourse of Economic News in Local Media during COVID-19 Analysis of Economic News Content in Busan Area Media
Document Type
Article
Source
언론과학연구 / Journal of Communication Science. Mar 20, 2024 24(1):5
Subject
지역 언론
코로나19
구성된 현실
질병 보도
경제 보도
COVID-19
constructed reality
disease reporting
economic reporting
Language
Korean
ISSN
1598-2653
Abstract
이 연구는 코로나19 확산 시기였던 2020년 상반기에 지역 언론이 경제 뉴스를 어떠한 내용으로 전달하고 있는지 살펴보았다. 이를 위해 이 연구는 이 시기의 부산지역 5개 언론사의 경제 뉴스를 분석하였다. 지역 언론의 경제 뉴스가 가장 많이 다룬 주제는 ‘산업(기업)의 피해와 대책’이었다. 산업 주제 보도는 부산의 주력 산업인 ‘관광/여행’, ‘자동차’, ‘항공’ 관련 기사가 많았다. 지역 언론의 경제 뉴스가 주요하게 다룬 이슈 대상은 산업(31%), 국민/시민/주민(15.3%), 소상공인/(영세)자영업자(13.3%) 순으로 나타났다. 경제 뉴스의 보도 태도는 재난 시기 경제적 어려움에 대한 우려가 기사에도 반영되어 부정적 기사가 40.9%로 가장 많았다. 어려운 경제 이슈를 쉽게 전할 수 있는 시각 자료 사용은 ‘없음’이 51.7%였고, 사진 게재가 있는 경우는 27.2%였다. 지역 언론의 경제 뉴스에 가장 많이 등장한 보도 프레임은 코로나19 피해를 강조한 ‘피해/위기’ 기사였다(41.3%). 다음으로 피해에 따른 정부의 대책 및 지원 내용을 담은 ‘대책/지원’ 프레임이 2위(18.9%), 정부 경제정책을 전하는 ‘정보전달’ 프레임이 3위(10.2%)를 차지했다. 이 연구는 이러한 분석 결과를 바탕으로 지역 주민들의 입장에서 재난 시기에 필요한 지역 경제 뉴스를 지역 언론사가 제대로 제공하고 있는지를 논의하고자 했다.
This study examined how local media delivered economic news in the first half of 2020, when COVID-19 broke out and infections spread. The topic most frequently covered by local media economic news was ‘damage to industry (companies) and countermeasures’ (26.4%) throughout the period. Among industries, there were many articles related to ‘tourism/travel’, ‘automotive’, and ‘aviation’, which are Busan’s main fields. It is analyzed that the government’s role as the main agent in resolving damage and relief measures for companies and industries received the most attention. The main characters (issue targets) covered by local media’s economic news were industry (31%), people/citizens/residents (15.3%), and small business owners/(small) self-employed (13.3%). The articles in which citizens/small business owners appeared as the main sources accounted for only 3% and 6.9%. Regarding the reporting attitude of economic news, negative articles were the most common at 40.9%, as concerns about economic difficulties during disasters were also reflected in the articles. When it came to using visual materials to easily convey difficult economic issues, ‘none’ ranked first with 51.7%, and posting photos ranked second with 27.2%. The reporting frame that appeared most frequently in local media’s economic news was ‘damage/crisis’ articles that emphasized damage from COVID-19 (41.3%). Next, the ‘measures/support’ frame, which contains the government’s measures and support in response to damage, ranked second (18.9%), and the ‘information delivery’ frame that conveys the government’s economic policy ranked third (10.2%).

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