학술논문

학교 밖 청소년의 사회적 낙인감이 우울에 미치는 영향: 진로장애와 자아탄력성의 이중매개효과
The Effects of Social Stigma on Depression of the School Dropout Adolescent: Focusing on Multiple Mediation Effects of Career Barrier and Ego-resiliency
Document Type
Article
Source
인문사회 21 / The Journal of Humanities and Social science. Apr 30, 2022 13(2):1049
Subject
Out-of-school Adolescent
Social Stigma
Depression
Career Barrier
Self-resiliency
학교 밖 청소년
사회적 낙인감
우울
진로장애
자아탄력성
Language
Korean
English
ISSN
2951-049X
Abstract
본 연구는 학교 밖 청소년의 사회적 낙인감이 우울에 영향을 미치는 과정에서 진로장애와 자아탄력성의 다중매개효과를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 한국청소년정책연구원의 학업중단 청소년패널 4차년도 조사에 참여한 대상자 427명의 자료에 대하여 검증하였다. 연구결과 첫째, 학교 밖 청소년의 사회적 낙인감, 우울, 진로장애, 자아탄력성은 모두 통계적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 낙인감이 우울에 영향을 주는 과정에서 진로장애와 자아탄력성이 다중매개를 하는 것으로 나타나 학교 밖 청소년의 진로장애의 해소와 자아탄력성의 향상을 위한 개입이 우울을 예방할 수 있음을 알 수 있었다. 연구결과를 토대로 학교 밖 청소년의 우울 예방과 개입을 위한 논의와 한계점을 제시하였다.
This study was conducted with the purpose of examining the multi-mediating effects of career disability and ego resilience in the process of out-of-school adolescents’ social stigma affecting depression. The research subjects were 427 people who participated in the 4th year survey of the Korea Youth Policy Institute’s Academic Discontinuation Youth Panel. The correlation between the main variables, the multi-mediation effect was verified for data analysis. Studies have shown that, first, it was found that there was a statistically significant correlation between social stigma, depression, career barrier, and self-resiliency of adolescents outside of school. Second, in the process of social stigma affecting depression, career barrier and self-resiliency were found to be the two mediators. Through the results of the study, discussions and limitations were presented for the prevention and intervention of depression among out-of-school adolescents.

Online Access