학술논문

빈곤의 지리학을 위하여: 지리 교과서의 빈곤 재현을 사례로
For Geographies of Poverty: A Case Study of Poverty Representations in Geography Textbooks
Document Type
Article
Source
한국지리학회지 / Journal of the association of Korean geographers. Mar 31, 2024 13(1):1
Subject
기아
빈곤
상상의 지리
재현
지리 교과서
타자화
Geography textbooks
Imaginative geographies
Othering
Poverty
Representation
Starvation
Language
Korean
English
ISSN
2287-4739
Abstract
본 연구의 목적은 지리 교과서에서 재현되는 빈곤을 비판적으로 검토함으로써 대안적 빈곤의 지리학을 제안하는 것이다. 이를 위해 사회적 맥락에서 빈곤 담론과 빈곤 재현의 정치를 검토하고, 초중등 지리 교과서에서 빈곤이 재현되는 양상을 분석했다. 빈곤 재현의 분석 결과 지리 교과서에서 빈곤은 남반구나 제3세계 도시 슬럼에서 기아로 고통받는 아동으로 타자화된 ‘상상의 지리’에 가까웠다. 본 연구에서는 새로운 빈곤의 지리학을 구성하기 위해 빈곤을 다차원적인 관점에서, 빈민의 행위 주체성을 드러내는 방식으로, 빈곤 경험의 정동을 포착하는 방안을 제안하였다.
The purpose of this paper is to critically analyze poverty representations in geography textbooks for alternative geographies of poverty. To this end, this study reviewed poverty concepts and discourses and examined politics of poverty representations in geography textbooks. Until now, poverty often were represented as starving children in urban slums of global south or the third world in textbooks. For constructing geographies of poverty, I proposed to understand poverty in multidimensional aspects, and to reveal agency of people in poverty and affects of poverty.

Online Access