학술논문

가구소득 및 모의 취업 변인이 자녀의 학교적응에 미치는 영향: 교육적 관여의 매개효과를 중심으로
The Impact of Household Income and Maternal Employment on School Adjustment of Children: The mediating effects of parental educational involvement
Document Type
Article
Source
청소년복지연구 / Korean Journal of youth welfare. Sep 30, 2015 17(3):157
Subject
가구소득
모의 취업 변인
교육적 관여
학교 적응
Household income
Maternal employment
Parental educational involvement
Children`s school adjustment
Language
Korean
ISSN
1229-4705
Abstract
본 연구는 가구소득과 모의 취업이 자녀의 학교적응에 미치는 영향을 교육적 관여가 어떻게 매개하는지를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 서울아동패널(Seoul Panel Study of Children) 3차년도 자료를 활용하여 총 1,297명의 초등학교 6학년 자녀와 부모를 대상으로 하였으며, 연구모형은 구조방정식을 활용하여 분석하였다. 분석 결과, 가구소득은 부모의 교육적 관여 중 시간적, 물질적, 정서적 관여에 대해 유의한 정적 영향을, 모의 취업 변인 중에서 모의 근로시간은 부모의 시간적, 물질적 관여에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서 교육적 관여의 매개효과를 분석한 결과, 시간적, 정서적 관여는 가구소득이 자녀의 학교적응에 미치는 영향을 완전매개하였으며, 시간적 관여는 모의 근로시간이 자녀의 학교적응에 미치는 영향을 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과에 기초하여 본 연구는 저소득 및 취업모 가정의 교육적 관여 및 자녀의 학교적응을 도모하는 정책적, 실천적 함의를 제시하였다.
The purpose of this study is to analyze the mediating effects of parental educational involvement on the relationship among household income, maternal employment variables(whether or not mother is working and her working hours), and children’s school adjustment applying Becker’s Parental Investment theory(Becker, 1981) and Family Process theory(Yeung, Linver & Brooks-Gunn, 2002). For the purpose of this study, we used the third year data from the ‘Seoul Panel Study of Children (SPSC, 2006)’, which consists of 1,297 mothers and their children. Structural Equation Modeling (SEM) analysis was utilized to examine the mediation model. According to the result, household income had positive effects on parental time, material, and emotional involvement. Also, in case of maternal employment variables, only mother‘s working hour variable had a negative effect on time and material involvement. Further result showed that parental time and emotional involvement fully mediated the influence of household income on children’s school adjustment. Also, the association between maternal working hours and children’s school adjustment was fully mediated by parental time involvement. Based on these results, implications for social work practice and policies aiming to improve children’s school adjustment especially for low-income and working mother families are suggested.

Online Access