학술논문

신임경찰 역량기반 교육훈련에 관한 연구 -신임경찰 역량기반교육훈련을 중심으로-
A study on the CBC for the Training of New Police Recruits
Document Type
Article
Source
한국경찰학회보 / The Korean Association of Police Science Review. Feb 28, 2010 12(1):35
Subject
경찰
신임경찰
역량
교육훈련
역량기반교육훈련
Police
New Police Recruits
Competency
Education Training
CBC
Competency Based Curriculum
Language
Korean
ISSN
1598-6829
Abstract
본 연구는 신임경찰관의 교육훈련에 있어서 종전의 직무수행에 필요한 지식과 기술개발에 목적을 둔 단편적인 직무중심의 교육훈련체계인 ISD(Instructional System Design)나 DACUM(Developing A Curriculum)를 개편하여 조직의 목표 및 미션중심, 성과중심, 수요자중심, 현장실천중심의 역량 기반교육훈련(CBC: Competency Based Curriculum)으로 개편하기 위한 정책방안을 제시한 연구이다. 역량기반교육훈련(CBS)체계는 공무원 개인을 대상으로 하는 역량평가와 교육훈련을 연계함으로써 공무원개인의 자질과 역량을 진단하고 이를 근거로 조직이 필요로 하는 인재를 개발하고 적재적소에 활용함으로써 최적의 업무성과를 실현할 수 있다. 즉, 역량기반의 교육훈련체계는 조직차원의 성과증대를 목적으로 최고수준의 수행성과를 달성하기 위한 모든 형태의 학습지원체계를 개발하는 장기적이고 포괄적인 안목의 접근을 시도하는 것이다. 경찰에서는 이러한 역량기반교육훈련(CBS)에 대한 연구가 매우 드물며, 이에 대한 도입사례도 아직 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 신임경찰 교육에서의 역량기반교육훈련(CBS)체제 구축방안을 논의하였으며, 다음과 같은 연구과제들은 중점적으로 논의하였다. 첫째, 역량기반 교육훈련체제의 개념, 특성 그리고 구축절차 등에 대한 논의이다. 둘째, 이를 바탕으로 신임경찰 역량기반교육훈련(CBS)체제 구축방안에 대한 논의이다. 마지막으로 앞으로의 정책적 대안에 대한 제시이다. 특히, 역량기반교육훈련(CBS)은 선발(Selection), 교육훈련(Education & Training), 개발(Development), 평가(Assessment), 보직관리(Staffing), 승진(Promotion), 보수(Payment)에 관련되는 광범위한 사항을 포함하고 있지만 본 연구에서는 신임경찰관의 교육훈련과 연관하여 한정적으로 살펴보았다.
This study examines the CBC(Competency Based Curriculum) for the Training of New Police Recruits underlying police education training in Korea. By using the Analytical Report on the Police Education Training, this study examines competency-based curriculum and police training, examining the question: what does competency-based curriculum mean to the Training of New Police Recruits? Major Suggestions of this study are as follows. First, this study examines the police`s philosophical framework including police vision, mission, values and goals, and the use of this framework as a guide to police personal and professional endeavors. Second, this study suggested the Training of New Police Recruits competency-based curriculum is one component of a larger competency-based human resource management system that is about to be implemented across Korean Police. The research brought awareness to the dramatic organizational change that is forthcoming within the Training of New Police Recruits as competency-based curriculum and human resource management systems are implemented. Potential benefits to the Training of New Police Recruits and its members are explored, and potential difficulties in implementing competency-based curriculum and human resource management are also considered.

Online Access