학술논문

청소년센터 전용시간ㆍ요일제 시범사업의 성과연구: 청소년 이용자를 중심으로
A Study on the Performance of the Youth Center Exclusive Hours and Daily Pilot Project: With Youth Users
Document Type
Article
Source
한국청소년활동연구. Mar 31, 2022 8(1):49
Subject
Youth Center
Exclusive Hours and Daily Project
Performance Analysis
Youth Activities
Youth Program
청소년센터
전용시간ㆍ요일제
성과분석
청소년활동
청소년 프로그램
Language
Korean
English
ISSN
2635-9111
Abstract
목적: 서울시는 청소년의 다양한 활동 지원을 위해 청소년센터 전용시간ㆍ요일제 사업을 3개의 센터에서 실시하였고, 본 연구는 청소년센터 전용시간ㆍ요일제의 성과를 확인하고자 하였다. 방법: 청소년센터 전용시간ㆍ요일제의 성과를 분석하기 위해 설문조사와 성찰일지 분석을 실시하였다. 설문조사는 전용시간ㆍ요일제 프로그램을 이용한 3,534명의 청소년을 대상으로 실시하였다. 성찰일지 분석은 전용시간ㆍ요일제 시범운영 프로그램에 참여한 28명의 청소년을 대상으로 실시하였다. 결과: 청소년센터 전용시간ㆍ요일제 성과를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년센터 전용시간ㆍ요일제에 참여한 청소년들은 시범사업 운영 초기보다 더 많은 시간을 청소년센터에서 보냈고, 만족도 또한 시범사업 운영 초기보다 급격하게 증가하였다. 둘째, 여가시간 활용, 다양한 경험 쌓기, 진로ㆍ적성 발견, 스트레스 해소, 삶의 행복에서 모두 긍정적인 변화가 나타났고, 부모와의 관계 개선, 대인관계 형성, 지역사회에 대한 관심, 청소년 시설의 이해도에 대한 환경적 영역에서도 긍정적으로 나타났다. 셋째, 청소년 성찰일지를 통해 청소년센터 전용시간ㆍ요일제의 성과분석을 확인한 결과 대인관계 형성 및 기술 습득 그리고 자기성장의 기회와 진로탐색 및 결정에 도움이 된 것으로 확인되었다. 시사점: 분석결과를 바탕으로 시사점을 제시하면, 서울시 청소년센터 전용시간ㆍ요일제에 대한 연차별 확대 필요, 청소년센터 전용시간ㆍ요일제의 원활한 운영을 위한 기준 및 청소년센터 간의 연계 방안 마련, 청소년의 방과후 여가시간에 대한 공적 서비스의 역할 확대, 전용시간ㆍ요일제 운영을 위한 청소년센터의 준비와 노력이 필요함을 제안하였다.
Purpose: The city of Seoul conducted youth centers exclusive hours and daily pilot project to support various activities for Youth. This study tried to confirm the performance of the youth center exclusive hours and daily. Methodology: To analyze the performance of the youth centers exclusive hours and daily, a survey and reflection diary analysis were conducted. The survey was conducted on 3,534 adolescents who used the youth centers exclusive hours and daily pilot project. The reflection diary analysis was conducted on 28 adolescents who participated in the youth centers exclusive hours and daily pilot program. Findings: The results of the performance analysis of the youth center exclusive hours and daily pilot project are as follows. First, the youth who participated in the exclusive hours and daily pilot project spent more time at the youth center than at the beginning of the pilot project, and their satisfaction level also increased rapidly compared to the beginning of the pilot project. Second, positive changes were found in the use of leisure time, gaining various experiences, career and aptitude exploration, relieving stress, and happiness in life. Changes in the environmental domain were also positive. Third, the result of analyzing the reflection diary, it was found to be helpful in interpersonal relationship formation, interpersonal skills, self-growth, career exploration and career decision. Conclusions: Implications based on the analysis results are: annual expansion, the preparation of standards for smooth operation and a linkage plan between youth centers, and the role of public services for after school leisure time, preparation and effort of the youth centers for the efficient operation.

Online Access