학술논문

장애아통합어린이집 통합반 보육교사의 놀이성이 놀이지원 역량에 미치는 영향: 놀이교수효능감의 매개효과 분석
Effects of playfulness on play support competence of early childhood teachers in inclusive classrooms of early childhood education centers: the mediating effect analysis of play teaching efficacy
Document Type
Article
Source
유아교육연구 / Journal of Early Childhood Education. Nov 30, 2023 43(6):67
Subject
놀이성
playfulness
놀이교수효능감
play teaching efficacy
놀이지원역량
play support competence
구조방정식모형
structural equation model
매개효과
mediating effect
Language
Korean
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 장애아통합어린이집 통합반 보육교사의 놀이성과 놀이지원역량의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 검증함으로써 유아의 놀이와 관련된 교사 변인의 관계를 알아보고자 한다. 연구 대상은 전국에 소재한 장애아통합어린이집의 통합반 현직 교사 293명을 대상으로 하였다. 연구 도구는 성인용 놀이성 척도와 유아교사의 놀이교수효능감 측정도구, 놀이지원역량 척도를 사용하였다. 측정 모형의 적합성 분석을 위하여 확인적 요인분석을 실시하고 AMOS를 활용하여 구조방정식 모형 검증으로 분석하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합반 보육교사의 놀이성, 놀이교수효능감, 놀이지원역량은 상호 정적 상관관계가 성립하였다. 둘째 요인분석 결과 1차 하위요인으로 구성한 재미추구, 즉흥성, 교수효능 신념, 교수결과 기대, 배움지원, 전문성 함양으로 추출되었다. 셋째, 통합반 보육교사의 놀이성은 놀이교수효능감을 완전매개하여 놀이지원역량에 유의한 영향을 미쳤다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구에서는 통합반 보육교사의 놀이지원역량 향상을 위한 방안을 논의하고 놀이교수효능감을 매개로 한 관련 연구의 필요성에 관하여 제언하였다.
The purpose of this study is to investigate the relationship of teacher-related variables to young children’s play, by examining the mediating effect of play teaching efficacy on the relationship between early childhood teachers’ playfulness and play support competence in inclusive classrooms for children with disabilities. The participants were 293 current teachers working in inclusive classrooms of early childhood education centers for children with disabilities across the country. Research tools included the adult playfulness scale, play teaching efficacy measurement tool of early childhood teachers, and play support competence scale. Confirmatory factor and AMOS analyses were conducted. The findings are as follows. First, the playfulness, play teaching efficacy, and play support competence of teachers in inclusive classrooms were positively correlated with each other. Second, through the factor analysis, results were drawn in the first-order factors of fun-seeking, improvisation, teaching efficacy belief, teaching outcome expectations, learning support, and professional development. Third, the playfulness of inclusive classroom teachers had a significant impact on play support competence by fully mediating the effectiveness of play teaching efficacy. Based on these findings, this study discusses ways to improve play support competence and recommends the need for related research on the mediation of play teaching efficacy.

Online Access