학술논문

중등학생의 수ㆍ과학 역량 강화를 위한 STEM 생각교실 프로그램 개발 및 적용에 따른 STEM에 대한 태도 및 진로 인식에 대한 효과 분석
Effect Analysis on Attitudes towards STEM and Career Perception according to the Development and Application of STEM Thinking Classroom Program to Improve Math and Science Competency of Secondary School Students
Document Type
Article
Source
교사교육연구 / Teacher Education Research. Jun 30, 2022 61(2):231
Subject
Improving math and science competency
STEM
teaching-learning program
attitude towards STEM
career awareness
수ㆍ과학 역량 강화
교수-학습 프로그램
STEM에 대한 태도
진로 인식
Language
Korean
English
ISSN
2005-1484
Abstract
이 연구의 목적은 중등학생의 수ㆍ과학 역량 강화를 위하여 ‘STEM 생각교실’이라는 주제로 교수-학습 프로그램을 개발하고 이를 중ㆍ고등학생들에게 적용하여 STEM에 대한 태도와 진로 인식 능력에 미치는 효과를 분석하는 것이다. 연구를 위해 수ㆍ과학 중심의 차시대 체용 교수-학습 프로그램과 무한상상실용 교수-학습 프로그램을 개발하고 중ㆍ고등학생 461명을 대상으로 수업을 실시하였으며, 설문에 동의한 학생 155명으로부터 데이터를 수집하여 효과를 검증하였다. 연구 결과 수ㆍ과학 대체차시용으로 개발한 프로그램은 4종으로 모두 20차시를 개발하였고, 무한상상실용 프로그램은 3종으로 모두 15차시를 개발하였다. 수업에 참여하고 설문에 동의한 155명으로부터 프로그램 투입 전과 후 STEM에 대한 태도, 진로 인식에 대하여 설문을 실시한 결과 STEM에 대한 태도에서는 하위요인인 인식과 능력에서 유의미한 변화를, 진로 인식에서는 과학, 수학, 기술/공학 교과 모두에서 진로 선택에 대한 유의미한 차이가 나타났다. 중등학생들의 과학, 수학, 기술/공학에 대한 역량 향상과 이와 관련된 진로 선택 인식을 향상하기 위해서는 학교 현장에 적합한 STEM 교육 프로그램을 개발하고 확대 적용할 필요가 있다.
The purpose of this study was to develop a teaching-learning program under the theme of STEMthinking- class for creative convergence talent and to analyze the effect of applying the program to middle and high school students to gage their attitude towards STEM and their career awareness. For the study, a teaching-learning program centered on mathematics and science as a teaching-learning program for infinite-imagination was developed. The class was conducted for 461 middle and high school students, and the effect was verified by collecting data from 155 students who agreed to the questionnaire. The study consisted of four programs (20 lessons) in mathematics and science and four programs (15 lessons) for the Infinite-Imagination Program. The results of the questionnaire survey on STEM attitudes and career perceptions from 155 people before and after entering the program were as follows. In the attitude toward STEM, there were significant differences in perception and ability. Significant differences were found in all subjects in science, mathematics, and technology/engineering in career awareness. It is necessary to expand and apply STEM education programs to schools in order to improve students' competency and career awareness in science, mathematics, and technology/engineering.

Online Access