학술논문

초등학생 자녀를 둔 초등교사의 자녀교육 디자인 양상 연구
A Study on Children’s Education Design Aspects of Elementary School Teachers with Elementary School Children
Document Type
Article
Source
한국초등교육 / Korean journal of elementary education. Dec 31, 2023 34(4):426
Subject
교육디자인
자녀교육
학부모
초등교사
Education Design
Children’s Education
Parents
Elementary School Teacher
Language
Korean
ISSN
1976-698x
Abstract
본 연구는 초등학생 자녀를 둔 초등교사 8명을 대상으로 그들의 자녀교육 디자인 양상을 드러내고자 하였다. 연구 참여자들의 자녀교육 디자인 양상에 드러난 특징을 확인한 결과 몇 가지 특징적인 양상이 발견되었다. 첫째, 자녀교육의 목적은 덕, 체, 지의 순서로 나타났다. 둘째, 연구 참여자들의 자녀교육 디자인에는 가정교육, 공교육, 사교육이 모두 포함되어 있었고, 그것들 간에는 역할 분담이 이루어지고 있었다. 자녀교육의 방법도 가정교육과 공교육, 사교육별로 차별화가 이루어지고 있었다. 다만, 그것들이 분절되는 것이 아니라 자녀교육 디자인이라는 맥락 속에서 서로 연계되어 조화와 균형을 찾아가고 있었다. 자녀교육 디자인의 과정은 문제 인식과 발견, 대안 구상과 실행의 단계를 밟되, 본인이 주도해서 최선의 대안보다 점진적인 변화를 선택하고 시행착오를 반복하면서 스스로 답을 찾아가는 반성적 실천의 과정으로 나타났다. 이러한 과정에서 교사 정체성과 학부모 정체성 간 연결 및 시너지의 양상이 발견되었다. 아울러, 교육디자인의 원리 중 인간중심주의와 공감, 쓰임새와 쓸모, 공익, 어울림과는 일치하는 모습을 보였지만 일부 원리에서는 부족한 모습을 보였다.
The purpose of this study is to reveal aspects of children’s education design of elementary school teachers with elementary school children. For this purpose, a study was conducted on eight elementary school teachers with elementary school children. The following are the education design aspects of the research participants: First, the goal of children’s education was to instill virtue, physicality, and intelligence in them. Second, the participants’ children’s education plans included home education, public education, and private education, with roles assigned to each. Methods of child education were also classified as home education, public education, and private education. However, rather than being separated, they were linked together in the context of children’s education design, seeking harmony and balance. The process of designing children’s education began with identifying and discovering problems, followed by brainstorming and implementing solutions. This was a method of gradual change rather than the best method, and it was a process of reflective practice in which the answer was discovered on one’s own through repeated trial and error. During this process, aspects of identity connection and synergy between teacher and parent identities were discovered. Furthermore, among the principles of education design, it coincided with humancentrism, empathy, use and usefulness, public interest, and harmony, but some principles were missing.

Online Access