학술논문

1인 미디어 인터넷 방송 시청과 준사회적 상호작용에 관한 연구 -준사회적 상호작용, 콘텐츠몰입, 시청자 성별 간의 상호작용 효과를 중심으로-
A study on parasocial interaction during one-person media Internet broadcast -Focused on the interaction between parasocial interaction, content flow and viewers' gender
Document Type
Article
Source
커뮤니케이션 디자인학연구 / Journal of Communication Design. Jul 30, 2021 76:20
Subject
Bilibili
Bullet Screen
One-person Media
parasocial interaction
Content Flow
Viewers’ gender
비리비리
탄막
1인 미디어 방송
준사회적 상호작용
콘텐츠몰입
시청자 성별
Language
Korean
ISSN
1976-1562
Abstract
본 연구는 중국에서 가장 대표적인 동영상 플랫폼 중 하나인 비리비리(Bilibili)를 연구대상으로 선정하여, 시청자가 1인 미디어 방송을 시청할 때 준사회적 상호작용, 콘텐츠몰입 그리고 성별 간의 상호작용이 시청 만족도, 공유 의도, 후원의사에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 비리비리 1인 미디어 방송을 시청하는 중국인을 대상으로 2021년 1월 10일부터 20일까지 11일간 실시간으로 설문 조사를 실시하였으며, 총 323부를 분석에 사용하였다. 분석결과 콘텐츠몰입 정도가 높은 집단, 준사회적 상호작용이 높은 집단, 그리고 여성 집단에서 시청만족도가 더 높게 나타났다. 상호작용면에서 콘텐츠몰입 정도가 낮고 준사회적 상호작용이 높은 집단에서 시청만족도가 더 높게 나타났다. 콘텐츠몰입, 준사회적 상호작용, 그리고 성별이 종속변인인 시청만족도에 대한 태도에 있어서 3원 상호작용을 보였다. 남성 집단에서 콘텐츠몰입이 높고 준사회적 상호작용이 낮을 때 시청만족도가 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 반대로, 여성 집단에서 콘텐츠몰입이 높고 준사회적 상호작용이 높을 때 시청만족도가 더 좋은 결과가 나왔다는 것을 알 수 있다. 두 번째, 콘텐츠몰입 정도가 높은 집단과 준사회적 상호작용 높은 집단에서 공유의도가 더 높게 나타났다. 콘텐츠몰입 정도가 높고 준사회적 상호작용이 높은 집단에서 공유의도가 더 높은 것으로 알 수 있다. 3차원 상호작용에서 남성 집단에서 콘텐츠몰입이 높고 준사회적 상호작용이 낮을 때 공유의도가 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 여성 집단에서 콘텐츠몰입이 높고 준사회적 상호작용이 높을 때 공유의도도 더 좋은 결과가 나왔다는 것을 알 수 있다. 세 번째, 콘텐츠몰입 정도가 높은 집단, 준사회적 상호작용이 높은 집단에서 후원의사가 더 높게 나타났다. 2차원 상호작용에서 콘텐츠몰입이 높고 준사회적 상호작용이 높은 집단에서 후원의사의 적극성이 더 높게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 1인 미디어 인터넷 방송의 콘텐츠몰입, 준사회적 상호작용, 시청자 성별 및 시청자 반응에 대한 이론적, 실무적 함의와 시사점을 제공할 것이다.
This study selected Bilibili, one of China's most representative video platforms, as the subject of the study, to analyze the effects of quasi-social interactions, content immersion, and gender interactions on viewer satisfaction, sharing intentions, and commitment when watching single-person media broadcasts. To this end, a real-time survey was conducted for 11 days from January 10 to 20, 2021 on Chinese people who watched one-person media broadcasting corruption, and a total of 323 copies were used for analysis. According to the analysis, viewing satisfaction was higher in groups with high content flow, groups with high parasocial interaction, and women's groups. In terms of interaction, viewing satisfaction was higher in groups with low content flow and high parasocial interaction interaction. It showed three-way interaction in terms content flow, parasocial interaction, and attitudes toward viewing satisfaction, where gender is a dependent variable. It has been shown that when male groups have high content flow and low parasocial interactions, viewer satisfaction is perceived to be higher. On the contrary, it can be seen that viewer satisfaction was better when content flow was high and parasocial interaction was high in female groups. Second, the intention of sharing was higher in groups with high content flow and in groups with high parasocial interaction. It can be seen that the sharing intention is higher in groups with high content flow and high parasocial interaction. In the three-way interaction, it has been shown that the intention of sharing is higher when content flow is high and parasocial interaction is low in male groups. It can be seen that the intention of sharing was also better when content flow was high and parasocial interaction was high in women's groups. Third, in groups with high content flow and high parasocial interactions, Tufe doctors showed higher levels of intent. In the two-way interaction, Tufe's activism was higher in groups with high content flow and high parasocial interaction. Based on these results, we will provide theoretical and practical implications and implications for content flow, parasocial interaction, viewer gender and viewer response in one-person media Internet broadcasting.

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