학술논문

2022 개정 교육과정에서 나타난 교사 공동체의 형성과 진화에 관한 질적 사례연구: 교육과정현장네트워크를 중심으로
Formation and Evolution of Teacher Communities in the 2022 Revised Curriculum: Focusing on the Field-centered Curriculum Network
Document Type
Article
Source
교육과정연구 / The Journal of Curriculum Studies. Dec 31, 2023 41(4):109
Subject
teacher networks
collaborative governance
curriculum decentralization
교사 네트워크
협력적 거버넌스
교육과정 분권화
Language
Korean
ISSN
1229-3202
Abstract
본 연구는 2022 개정 교육과정 시기 등장한 교사 공동체인 교육과정현장네트워크가 어떠한 맥락에서 형성되었고, 그것이 현재 어떤 양태로 진화하는지 그 양상을 다양한 맥락 속에서 살펴보고자 했다. 이를 위해, 질적 사례연구의 사례됨에 초점을 맞춰 교육과정현장네트워크가 처한 시공간적 영역이라는 맥락 속에서 분석을 시도하였다. 연구 결과, 교육과정현장네트워크는 시간적 측면에서 과거 국가 교육과정에 대응했던 다양한 방식들이 체계적으로 표면화된 것으로, 교육과정 적용이라는 일련의 교육과정 흐름에 따라 현재 시도교육청 혹은 비공식적 차원에서 지속되고 있음을 알 수 있었다. 공간적 측면에서는 사회적 합의 분위기부터 국가교육회의 설립, 교육부의 정책 변화, 비대면 협의 활성화 등 다양한 층위에서 일어난 변화가 네트워크를 형성케 했음을 확인할 수 있었다. 또한 교육과정현장네트워크는 수정된 주도조직 관리 네트워크 형식을 취함과 동시에 활동가에서 교사 중심으로 행위자 변동을 일으킨 교사 네트워크임을 확인할 수 있었다. 이에 교육과정현장 네트워크가 하나의 독립적인 교육과정 주체로 작동하는바, 국가교육위원회, 시도교육청 등은 교사 네트워크와 협력적 거버넌스를 취할 필요가 있다.
This study examined the context in which field-centered curriculum networks emerged during the implementation of the 2022 revised curriculum and how they are currently evolving. To this end, we focused on qualitative case studies, with a specific emphasis on “casing,” to analyze the spatiotemporal dimensions in which field-centered curriculum networks exist. From a temporal perspective, the findings suggest that these networks have surfaced as various responses to the past national curriculum. Furthermore, these networks continue to operate either within current local education offices or informally. From a spatial perspective, changes at various levels, such as the social consensus, the establishment of Presidential Council on Education, policy changes by the Ministry of Education, and the activation of remote consultations, have contributed to the formation of these networks. These networks adopt a modified lead organization-governed network structure. In addition, this teacher network caused a change in actors from activists to teachers. Therefore, it is necessary for the National Education Commission, local education offices, and others to adopt collaborative governance with teacher networks.

Online Access