학술논문

기능적 의사소통 훈련(FCT)이 발달지체 유아의 자해 행동에 미치는 효과
Effect of Functional Communication Training on Self-injurious Behavior of Preschooler with Developmental Delay
Document Type
Article
Source
발달장애연구 (KADD) / The Journal of the Korean Association on Developmental Disabilities (KADD). Dec 31, 2023 27(4):99
Subject
기능적 의사소통 훈련
FCT
자해행동
발달지체 유아
Functional Communication Training
Self-Injurious Behavior
Preschooler with Developmental Delay
Language
Korean
English
ISSN
2288-4289
Abstract
본 연구에서는 기능적 의사소통 훈련(Functional Communication Training; FCT)이 발달지체 유아의 자해 행동에 미치는 효과와 중재의 유지, 일반화 효과를 알아보았다. 연구 참여 유아는 주먹으로 머리를 때리는 자해 행동을 나타내는 통합어린이집 특수학급에 재원 중인 5세 2개월의 발달지체 유아 한 명이였다. 연구의 독립변인은 기능적 의사소통 훈련이며, 종속변인은 발달지체 유아의 자해 행동이다. 연구 참여 유아의 자해 행동 변화를 검증하기 위해 반전 설계(ABAB design)를 사용하였다. 연구 참여 유아의 자해 행동에 대한 기능평가를 실시하였고, 기능평가 결과에 기초하여 발달센터에서 기능적 의사소통 중재를 계획하고 실행하였다. 연구결과 기능적 의사소통 훈련 중재를 적용하자 유아의 자해 행동 빈도는 감소하였고, 반전 단계에서 중재를 제거하자 자해 행동 빈도는 증가되었다. 다시 중재를 적용하자 자해 행동의 빈도는 감소를 나타냈다. 자해 행동의 빈도 감소는 유지 구간에서도 지속되었으며, 가정으로 일반화가 나타났다. 결론적으로 본 연구에서는 기능적의사소통 훈련은 발달지체 유아의 자해 행동에 효과적인 전략임을 시사하였고 자해 행동에 대한 기능적 의사소통 훈련의 효과성을 논의하고 그 제한점을 제언하였다.
In this study, the effect of functional communication training(FCT) on self-injurious behavior in preschooler with developmental delay and the maintenance effect of intervention were investigated. The participant of the study was a developmentally delayed 5-year2-month preschooler enrolled in a special class at an integrated day-care center exhibiting self-injurious behavior. The independent variable of the study is functional communication training, and the dependent variable is Preschooler’s self-injury behavior. An reversal design (ABAB design) was used to verify the changes in the self-injurious behaviors of the study participant. Functional evaluation was conducted on the self-injurious behaviors of preschooler participating in the study, and functional communication interventions were planned and implemented based on the results of the functional evaluation. The results of the study showed that the frequency of self-injurious behaviors in preschooler decreased when the intervention was implemented, and the frequency of self-injurious behaviors increased when the intervention was removed for the reversal phase. When the intervention condition was applied again, the frequency of self-injurious behaviors decreased. The decrease in the frequency of self-injurious behavior continued in the maintenance period. In conclusion, this study suggests that functional communication training is an effective strategy for self-injurious behaviors in preschoole with developmental delay, discusses the effectiveness of functional communication training for self-injurious behaviors, and suggests its limitations.

Online Access